Yrityksen kriisiviestintä – Mitä tehdä, kun yrityksen verkkosivut kaatuvat pahimmalla hetkellä

Markkinointi­blogi

Mitä tapahtui?

Toissa päivänä klo 15.09 SPYMin sähköinen kuukausikirje postitettiin asiakkaille. Vain muutamaa hetkeä myöhemmin verkkosivustomme kaatui tekniseen vikaan. Hätä oli suuri. Mitä oli tapahtunut?

Kartoitus

Vian selvittäminen aloitettiin saman tien. Nopeasti selvisi, että ongelma koski onneksemme pelkästään SPYMin omaa verkkosivustoa. Asiakkaidemme sivut majailevat eri palvelimella, joten ne olivat turvassa.

Samaan aikaan kartoitettiin pahimmat uhkakuvat:

  • Asiakkaille oli juuri lähetetty uutiskirje, mutta vastaanottajat eivät pääse lukemaan blogiartikkeleita. Myöskään kuvat eivät toimisi.
  • Sivusto on olennainen osa SPYMin näkyvyyttä verkossa. Se kärsisi ainakin jonkinlaisen kolauksen.
  • Potentiaaliset asiakkaat, jotka ohjautuisivat uutiskirjeestä verkkosivuille, olisivat vähintäänkin ihmeissään. Tarvittaisiin lisätietokirje myöhemmin.

Reagointi

Heti, kun tilanne alkoi hieman selvitä, kirjoitimme aiheesta tiedotteen lähetettäväksi asiakkaille, jotka kyselisivät aiheesta.

Koska yhteys verkkopalvelimeemme ei toiminut, emme päässeet valitettavasti lataamaan tiedotetta heti verkkosivuille. Päätimme aloittaa verkkosivuston siirron toiselle palvelimelle välittömästi yhteyden saatuamme. Noin 24 h myöhemmin sivusto saatiin takaisin verkkoon uudella palvelimella – tilanne oli ohi, kriisiviestintä ei.

Jälkihoito

Asiakkaille piti vielä tiedottaa, mitä oli tapahtunut ja mistä outo tyhjyys SPYM.fi-osoitteeseen oli tullut. Toimitimme asiakkaillemme uudestaan alkuun lähettämämme uutiskirjeen, jota täydennettiin selvityksellä tapahtuneesta.

Lisäksi julkaistiin tämä blogiteksti, jonka avulla toivomme, että asiakkaamme voivat varautua paremmin yllättäviin tilanteisiin.

Varmistaaksemme nettisivujemme turvallisuuden jatkossa, päätimme siirtyä käyttämään Ecoverkko Oy:n palvelin- ja hostingratkaisuja.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.