Mistä myyvät internetsivut on tehty – Osa 3: Kohderyhmä ja sisältö

Markkinointi­blogi

Sisällöntuotanto on suunnittelun tärkein kohta! Kun sisältöä aletaan suunnitella, on aluksi määriteltävä kenelle sitä tehdään. Mikä on siis sivuston kohderyhmä? Ulkopuolisesta sisällöntuottajasta voi olla apua, ettei termistöstä tule liian ammatillista. Kohderyhmän määrittely on toki tärkeä tehdä jo heti alussa, eikä sisällöntuotantokaan ole missään tapauksessa se projektin viimeinen vaihe. Onnistunut tekstisisältö on verkkosivujen perusedellytys. Mitä varhaisemmassa vaiheessa määritellään sivuston tavoite sekä sen kohderyhmä, niin sitä helpommin myös sisältö voidaan laatia mahdollisimman hyvin käyttäjäkuntaa puhuttelevaksi ja visuaalinen tyyli suunnitella kohderyhmälle mieleiseksi.

Hyvä tekstisisältö on vakuuttavaa ja se kertoo välittömästi vierailijalle, miksi hän on tullut sivustolle ja mitä sieltä löytyy. Tekstisisällön on palveltava myös sivuston tavoitetta. Jos pyrkimys on saada vierailijat ottamaan yhteyttä, korostetaan yhteystietoja ja tehdään tarjouspyynnön lähettämisestä mahdollisimman helppoa. Tällöin kertomukset yrityksen historiasta tai luettelot varastossa olevista tuotteista lasketaan toissijaiseksi sisällöksi.

Etusivulla sisällön merkitys korostuu, eikä keskeisimpien asioiden tiivistämisessä ja oikeissa sanavalinnoissa voi olla liian tarkkana. Jos käyttäjän kiinnostusta ei onnistuta herättämään sivuston otsikolla tai viimeistään heti tekstikappaleen alussa, hän siirtyy muualle. Tekstiä tuotettaessa on huomioitava myös hakukoneet. Otsikoinnit, sanavalinnat ja taivutusmuodot ovat asioita, joiden merkitys hakukoneoptimoinnissa on viime aikoina korostunut hakukoneiden uusien hakualgoritmien myötä.

Tekstiä on hyvä korostaa listauksilla, väliotsikoilla ja havainnollistaa valokuvilla sekä taulukoilla. Ellei kuvia löydy itseltä, voi olla järkevää käyttää ammattivalokuvaajaa tai etsiä sopivaa kuvitusta internetin lukuisista kuvapankeista yhdessä mainostoimiston kanssa.

Lyhyesti sanottuna internetsivuja hankittaessa on hyvä toimia seuraavasti

  • mieti sivuston tavoite ja kohderyhmä
  • etsi ammattitaitoinen mainostoimistokumppani, joka ymmärtää tarpeesi ja on perillä tämän päivän digitaalisen viestinnän lainalaisuuksista
  • kerro yrityksestäsi ja tarjonnastasi ytimekkäästi ja asiakaskuntaasi kiinnostavalla tavalla

Koska internetsivujen toimivuus ja tuottavuus on kiinni vain siitä, löytävätkö potentiaaliset asiakkaat sinne tiensä, ei sivujen hakukoneystävällisyyden ja säännöllisesti päivittyvän sisällön tärkeyttä voi painottaa kylliksi. On myös erityisen tärkeää, että kehitystyötä jatketaan säännöllisesti ja että sitä ei tehdä summanmutikassa vaan suunnitelmallisesti analytiikkaraporttien pohjalta, jotka saadaan kävijäliikennettä seuraamalla.

Hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa käsitellään lisää blogisarjan viimeisessä osassa, mutta älä epäröi ottaa yhteyttä jo nyt, niin mietitään yhdessä kuinka voimme parantaa sinun yrityksesi näkyvyyttä internetissä!

Lue myös muut osat:

Osa 1: Sivuston tavoite ja laajuus
Osa 2: Ulkoasu ja käyttöliittymä

Osa 4: Hakukoneoptimoinnilla kärkeen

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.