Markkinointisuunnitelma on mielenkiintoinen paperi. Se luodaan aina tulevaisuuden menestystä silmällä pitäen. Maalaillaan kauniita tulevaisuudenvisioita ja rakennetaan sen jälkeen toimenpidesuunnitelma niiden perusteella. Kaikki on hyvin, kunnes suunnitelma on valmis. Arki alkaa.
Jotta markkinointisuunnitelmasta saataisiin toimivampi työkalu, listasimme viisi yleisintä syytä, miksi markkinoinnin suunnittelu epäonnistuu.
Suunnitelma saattaa olla vaikka kuinka hyvä, mutta jos sitä ei noudateta – siis toteuteta toimenpiteitä – mitään ei taatusti tapahdu.
Markkinointisuunnitelman toimenpiteet on suunniteltu sen mukana, että ne suoritetaan aikataulussaan. Suunnitelma happanee hieman hitaammin kuin pöydälle jätetty maitopurkki, mutta kuitenkin sangen nopeasti.
Markkinointisuunnitelman toimenpiteiden tulosten mittaaminen on äärimmäisen tärkeää myös suunnitelman kannalta. Varsinaisen suunnitelman tuloshan on toimenpiteidensä summa. Siksi myös toimenpiteiden tulosten pitää olla tiedossa.
Älyttömin – ja aivan liian yleinen – tilanne on, että huomataan jonkin toimenpiteen olevan tehoton, mutta sen toistamista jatketaan uskoen tilanteen muuttuvan. Siksi hyvääkin suunnitelmaa pitää tarkastella säännöllisesti myös kriittisellä silmällä.
Jos markkinointisuunnitelman kehitystyö tarkoittaa vain toimii – ei toimi -tasoista tarkastelua, hukataan kehitystyössä taatusti paljon energiaa – puhumattakaan ajasta ja rahasta. Olennaisempaa olisi tarkastella, miksi jokin toimii tai ei toimi.
Tunnistitko itsesi syntilistasta?
Meillä on sinulle hyviä uutisia. Vikasi ei ole pysyvä. Tautiisi on nimittäin olemassa lääke. Ota yhteyttä, niin kerromme mieluusti lisää.