User First – parempaa viestintää mukautuvan suunnittelun avulla

Markkinointi­blogi

Keväällä SPYMin blogissa kirjoitettiin mobiilisivuista ja ne ovat olleetkin tähän asti hyvä ja edullinen tapa palvella matkapuhelinkäyttäjiä ja nostaa kaikkein tärkein informaatio kuten yhteystiedot yhden klikkauksen taakse. Tabletit tai niin sanotut taulutietokoneet kuitenkin lisääntyvät päivä päivältä ja niillä internetiä käytetään paljon muuhunkin, kuin vain yhteystietojen etsintään. Suuremman näytön ansiosta tabletit ovat matkapuhelimia parempia välineitä sivustojen käyttämiseen, mutta niitä suuniteltaessa kaikkia laitteita koskevat samat käyttötavan ja -paikan sekä käytettävän teknologian määrittämät erityisvaatimukset.

Eri merkkisten ja kokoisten tablettien huomioiminen kullekin erikseen optimoiduilla mobiilisivuilla on kuitenkin kallista ja se tekisi sisällön hallinnasta erittäin vaivalloista. Onneksi webbikehittäjät ja kaikenkarvaiset it-nörtit ovat puhuneet viimeaikoina suut vaahdossa niin sanotusta mukautuvasta suunnittelusta (responsive design), joka saattaa hyvinkin olla ratkaisu ongelmaan.

Responsive design palvelee sivustolla vierailijaa

Mukautuva suunnittelu on lyhyesti sanottuna oppi siitä, kuinka koko internetsivut suunnitellaan alusta lähtien niin, että ne palvelevat mahdollisimman hyvin sivustolla vierailijaa – riippumatta siitä, onko käytössä älypuhelin, iPad vai 26” näytöllä varustettu tietokone. Ulkoisesti näkyvin merkki mukautuvasta suunnittelusta on sivuston ulkoasun ja asettelun mukautuminen näyttökoon mukaan. Tekniikan toimivuutta voi kokeilla myös näillä sivuilla: ota kiinni selainikkunasi oikeasta alakulmasta ja skaalaa ikkunaa edestakaisin pienemmäksi ja suuremmaksi. Tai käy SPYMin sivuilla tietokoneen lisäksi myös iPadilla tai puhelimellasi ja huomaa ero!

Kun mukautuvan suunnittelun oppeja ollaan viemässä käytäntöön, muistavat ”tekniikan pojat” mainita ns. Mobile First –strategiasta. Eli sivuston rakenteen ja toiminnallisuuksien suunnittelussa lähtökohdaksi otetaan se kaikkein pienin ja heikkotehoisin päätelaite, jota kehitettävän verkkopalvelun halutaan tukevan. Tämä on hyvä tapa varmistaa, että esimerkiksi sivuston tekstielementit ovat riittävän selkeitä ja painikkeet tarpeeksi suuria myös puhelimen näytölle. Työtapa ohjaa samalla koko sivuston käytettävyyttä oikeaan suuntaan – mikä ei voi olla koskaan huono asia.

Näytön mukaan skaalautuvien sivujen ja kosketusnäytöille optimoitujen valikoiden kohdalla puhutaan kuitenkin vasta sisällön esitystavasta, eli ainoastaan yhdestä mukautuvan suunnittelun termiin liitetyistä uuden sukupolven www-suunnitteluperiaatteista. Kokonaan toinen juttu on onnistua esittämään sivustolla juuri se sisältö, mitä kukin sillä hetkellä on sivustolta etsimässä. Pystymme tunnistamaan päätelaitteen, millä sivustoa selaillaan, mutta mitä käytettävä laite kertoo käyttäjän tarpeesta ja sivustolla vierailun aikaisesta tilanteesta?

  • Matkapuhelinta käyttävät henkilöt ovat usein vierailun hetkellä jossakin tien päällä – kenties juuri matkalla tapaamiseen toimistollenne – ja etsivät ajo-ohjeita tai puhelinnumeroa, johon soittaa ja ilmoittaa myöhästymisestä. Tai myyntimies voi vielä ovensuussa tarkistaa puhelimellaan pikaisesti henkilön nimen, ketä oli menossa tapaamaan.
  • iPad-käyttäjä istuu todennäköisesti lounaalla kahvilassa tai kotisohvalla lukien blogia tai selaillen asiakastarinoita. Käyttäjä ei ole välttämättä liittänyt laitettaan lähiverkkoon, joten valokuvat ja muut graafiset elementit eivät saa olla liian suuria ladattavaksi matkapuhelinverkon yli. Mahdolliset Flash-sisällöt taas jäävät saavuttamatta tarvittavan ohjelmistotuen puuttumisen vuoksi.
  • Tietokoneen käyttäjille voidaan sen sijaan esittää sisältö mitä mielikuvituksellisempia tekniikoita käyttäen ilman pelkoa siitä, että jokin sisällöstä jäisi latautumatta ja näkymättä verkkoyhteyden hitauden tai pienen näyttökoon vuoksi. Myös tarjouspyynnöt jätetään yleensä työpöydän ja tietokoneen ääressä istuen, eikä ensisijaisen yhteydenottotavan tarvitse olla puhelinnumero, kuten matkapuhelinkäyttäjillä.

Mobile First + Content First = User First

Sisällön merkityksestä suunnittelun lähtökohtana olen kirjoittanut ennenkin ja tämä kaikki vain korostuu eri päätelaitteille mukautuvia sivuja tehtäessä. Siinä missä Mobile First -strategia ohjaa hyvään käytettävyyteen, pakottaa niin sanottu Content First -ajattelu terävöittämään sivuston viestinnällistä puolta: Mikä kaikki sivustolla oikeasti on tärkeää? Minkä sisällön tulisi olla aina ja kaikkialla helposti saavutettavissa? Mikä taas on sellaista, jota ilman kolmannes sivustolla vierailijoista (siis ne mobiilikäyttäjät) pärjää vallan mainiosti?

Ehkä paras esimerkki suomalaisesta mukautuvan suunnittelun periaatteiden mukaisesti rakennetusta sivustosta on kesällä julkaistu www.helsinki.fi. Vaikkei sivustollanne olisikaan yhtä laajaa käyttäjäkuntaa tai samanlaista tiedottamistehtävää kuin vuoden 2012 designpääkaupungilla, ohjaavat mukautuvan suunnittelun periaatteet siitä huolimatta verkkopalveluanne parempaan kohti parempaa viestintään ja laadukkaampaa asiakaspalvelua. Haluaisinkin itse käyttää tästä kaikesta termiä User First.

Erkka Kinnunen
tuotantojohtaja

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.