Tienaa tonni ja opi siinä samalla hieman markkinoinnista!

Markkinointi­blogi

Arvon yrittäjät, tiedän että aikanne on kallista. Siksi annan teille kolme neuvoa, jotka toteuttamalla olette tienanneet sievoisen summan – yksinkertaisesti kilpailuttamalla ja karsimalla.

  1. Kilpailuta vakuutusyhtiösi.
  2. Kilpailuta puhelinliittymäsi, nettiliittymäsi, sähköposti- ja internetsivupalvelintarjoajasi.
  3. Karsi luettelomediakustannukset minimiin.

Väitän, että suurin osa nämä toimenpiteet toteuttaneista säästää sen verran rahaa, että ehtii lukemaan tämän bloggauksen loppuun asti. Samalla opit arvokasta tietoa markkinoinnista.

Markkinointi ei ole yhden tempun poni

Mielestäni kannattava markkinointi ei ratkea yhdellä toimenpiteellä tai yhdellä kampanjalla. Toimenpiteet ja kampanjat ovat osa isompaa kokonaisuutta, jota kutsutaan markkinoinniksi.

Tässä Wikipedian tuumailua sanalle markkinointi:

”Markkinointi on vaihdantaan perustuva liiketoiminnan näkökulma. Markkinoinnin tarkoitus on edistää markkinoitavan tuotteen tai palvelun myyntiä. Tyypillisesti markkinointi on pitkäjännitteistä ja hidasta toimintaa jonka tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua.

Markkinointi tarkoittaa paljon enemmän kuin pelkästään mainontaa ja myyntiä. Hyödykkeen elinkaaren näkökulmasta markkinointiin luetaan kaikki vaiheet tuotekehittelystä ja siihen johtaneesta asiakkaiden tarpeiden kartoituksesta ja potentiaalisten asiakkaiden manipuloinnista aina käytöstä poistetun tuotteen kierrätykseen asti.

Operatiivinen markkinointi tähtää yleensä uusien asiakkaiden hankintaan tai nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyden parantamiseen ja aktivoimiseen. Suomessa 1960-luvulla markkinoinnin opetuksessa siitä käytettiin nimitystä liiketaloustiede 2.”

Suosittelenkin jokaiselle tämän blogin lukijalle pientä ajatustuokiota siitä, mitä markkinointi tarkoittaa teidän yrityksessä. Pelkkien nettisivujen tekeminen ja viiden lehtimainoksen ostaminen ei ole markkinointia, ne ovat toimenpiteitä markkinoinnin kokonaiskentässä.

Omasta mielestäni markkinointi lähtee koko yrityksen (liikevaihto, myynti, kate, asiakastyytyväisyys, imago, yms.) tärkeimmistä tavoitteista, joiden mukaan valitaan strategisia toimenpiteitä näiden tavoitteiden saavuttamiseen. Kun lähtökohta on tämä, voidaan ryhtyä puhumaan markkinoinnista, jolloin nettisivujen ja viiden lehtimainoksen tekeminen on markkinointia.

Markkinointi on matematiikkaa, jolla pyritään auttamaan ja saavuttamaan liiketoiminnalle asetettuja tavoitteita osana kokonaisuutta – markkinoinnille asetetun budjetin raameissa.

Istutaan yhdessä alas, kerro tavoitteesi ja lähdetään sen pohjalta suunnittelemaan kokonaisvaltaista markkinointia!

Erkki Mäki-Jaskari
asiakkuuspäällikkö

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.