Kapteeni käskee, myynti ennen yksisarvisia

Markkinointi­blogi

Istuimme aamusella myyntijoukkueemme kesken neukkarissa hikoillen. Myynti oli  sakannut siis nätisti sanottuna jäänyt hienoisesti tavoitteistaan. Oli aika palauttaa kuri, järjestys ja kirjaston kirjat.

Minä ja kollegani istuimme peloissamme toimitusjohtaja Valkosen valaessa joukkoihinsa tulevaisuudenuskoa hellävaraiseen tapaansa. Kuin lahjana taivaasta tuttu huippumyyjä Janne marssi toimistoomme. Katsoimme toisiamme häkeltyneinä. Mikrosekuntin ajan päässä pyöri kysymys korkeampien voimien johdatuksesta. Kyseessä oli kuitenkin vain Jannen kolottava kahvihammas ja sopiva reikä kalenterissa.

Johdatusta tai ei, saimme avuksemme yhden Suomen kovimmista myyjistä – ja hänellä oli hetki aikaa. Tuon taianomaisen hetken, jonka aikana yksisarviset tanssivat SPYMin toimiston parkkipaikalla, keskityimme pelkästään neuvotteluhuoneen sisällä tapahtuvaan oppimiseen. Vaikka en saanut valokuvaa yksisarvisista, sain arvokkaita ja käytännönläheisiä vinkkejä myyntityöhön. Tässä tärkeimmät:

1. Kysy liidi jokaisella tapaamisella

Helpointa uusasiakashankintaa on kysyä vanhalta asiakkaalta, mihin kannattaisi soittaa tai missä palveluita saatettaisiin tarvita seuraavaksi.

2. Puhelintyö on pakollista

Käytä automatkat ja päivän ylimääräiset hetket palavereiden aikatauluttamiseen. Mitä enemmän tapaamisia, sitä enemmän kauppaa – matematiikkaa.

3. Et voi tietää, mistä palaverista kauppa tulee

Jokainen myyjä on mennyt palaveriin, ”josta tulee varma kauppa”. Aina ei tule siltikään. Siksi jokainen palaveri on tärkeä. Skarppaa.

4. Tavoite näkyviin

Kuukausitasolla tavoite on usein pelottavan suuri. Entä jos se on kalenterissa joka viikon kohdalla – tai joka päivän. ”Tähän kolme palista” on paljon helpompi saavuttaa kuin 48 tapaamista kuukaudessa – se on kolme päivässä ja yksi päivä jää vielä toimistohommiin; kirjaamiseen ja buukkaamiseen.

Jannen vierailusta innostuneena päätimme ottaa lokakuulle tavallista kunnianhimoisemman tavoitteen. Teemana on avata uusia asiakkuuksia ja tehdä samalla kauppaa tavallista kuukautta enemmän. Koska elämme mainostoimiston koe-eläintarhan terraariossa, päätimme raportoida myös tavoitteisiin pääsemisestä kuun lopussa. Julkaisemme tiedon blogissamme marraskuun alussa.

Jos haluat auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme, jätä liidi lähettämällä sähköpostia Simolle. Kelle meidän pitäisi soittaa ja miksi? Ja keneltä saamme kertoa terveisiä.

Jussi Junikka
markkinoinnin suunnittelija

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.