Miltä yrityksesi asiakasrekisteri näyttää?

Markkinointi­blogi

Joulu lähestyy vuosi vuodelta nopeammin – joulukoristeet ilmestyivät tänä vuonna muutamiin liikkeisiin jo syyskuun puolella!

Lokakuu – tai viimeistään marraskuu – on myös monessa yrityksessä aikaa, jolloin aletaan heräämään siihen iänikuiseen ongelmaan. Miksei meidän asiakasrekisteri tänäkään vuonna ole ajan tasalla? Mistä tiedetään, kenelle kaikille joulutervehdys täytyisi lähettää?

Moni asiakasrekisteriään huonosti päivittävä firma tukeutuu helppoon ratkaisuun: Joulutervehdys paikallislehden sivuilla varmasti tavoittaa asiakkaat. Tai vähintäänkin kotisivuille sijoitettu hauska jouluinen animaatio riittää, kyllähän asiakkaat sen huomaavat.

Totta, ainakin osa asiakkaista bongaa myös nämä jouluiset tervehdykset. Mutta henkilökohtainen muistaminen koskettaa asiakasta massamuistamista enemmän. Hyvin hoidetusta asiakasrekisteristä on hyötyä myös muulloin kuin jouluna.

Asiakasrekisteri kuntoon!

Ajan tasalla oleva asiakasrekisteri on kaiken A ja O. Lumisade-efekteillä varustettu ja runomuotoon kirjoitettu herkkä joulutervehdys ei paljoa lämmitä asiakkaiden mieltä, jos se ei löydä tietään perille asti.

Toki näin lokakuussa on monesti liian myöhäistä alkaa päivittämään – saati sitten alusta asti keräämään – yrityksen asiakasrekisteriä. Kaikkia yrityksen asiakkaita ei ehditä kaivaa esiin ostohistorian ja muistien syövereistä, jos niitä ei tähän mennessä ole mitenkään systemaattisesti kerätty. Puhumattakaan puhelinnumeroiden, sähköpostiosoitteiden tai postiosoitteiden keräämisestä.

Mikään ei kuitenkaan estä aloittamasta asiakasrekisterin keruuta nyt – onpahan se sitten kunnossa ensi jouluna!

Päivitä aktiivisesti läpi vuoden

Asiakasrekisterin luomiseen ja ylläpitoon on olemassa useita erilaisia tapoja. Yhteystiedot voi kerätä talteen arvontakuponkien avulla tai kehottamalla asiakkaita liittymään firman uutiskirjeen tilaajaksi. Kun asiakasmäärät ovat suuria, sähköiset CRM-järjestelmät helpottavat asiakasrekisterin hallintaa; asiakkaita voidaan ryhmitellä esimerkiksi ostojen mukaan eri luokkiin ja kaikki tarpeelliset yhteystiedot löytyvät kätevästi järjestelmän kautta.

Olipa asiakasrekisterin ylläpidon tapa mikä tahansa, tärkeintä on se, että sitä ylläpidetään aktiivisesti. Ja aktiivisesti ei tarkoita kerran vuodessa ennen joulua.

Kun asiakasrekisteri on kunnossa läpi vuoden, voidaan asiakasrekisterin hyödyntäminen ottaa huomioon yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelussa; asiakkaita voidaan muistaa muutenkin kuin ainoastaan joulutervehdyksen muodossa. Esimerkiksi joka toinen kuukausi lähetettävä uutiskirje pitää yrityksesi asiakkaan mielessä koko vuoden!

Teija Metso
projektipäällikkö

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.