Ulkokehältä mainostoimistoon

Markkinointi­blogi

Hei, olen Hanna. Olen aloittanut SPYMin asiakkuudenhoitajana ja myyjänä tänä syksynä. Tulin töihin mainostoimistoon niin sanotusti ulkokehältä ja alku on vaatinut paljon uuden opettelua, kyselyä, sisäistämistä ja kahden maailman yhdistämistä.

Millaista se työ mainostoimistossa sitten on? Alla päiväkirjaa eräältä viimeviikkoiselta työpäivältä!

Tänään olen:

- Herännyt kuuden aikaan ensimmäiseen kellon soittoon, painanut torkkua ja aloittanut uuden unen. Unessani hoidin appiukolleni markkinointimateriaaleja messuille. Joka torkkukellon pirahduksesta vaivuin uudestaan unenhämärän rajamaille, ja joka torkusta valmistui yksi uusi materiaali. Torkutin käytännössä kuusi kertaa, jolloin appiukolleni toimitettiin SPYMin toimesta kuudet eri materiaalit messuille. Aika tehokasta tuotantoa.

- Istahtanut heti aamulla SPYMin kahvipöytään, yrittänyt keskustella Applen iPhone-julkistuksesta ja sen hipsteriydestä. Toimiston miesten mielestä puhelin on ollut jo kauan hipsteri. Minulle se on hipsteri vasta nyt, kun luurin omistajana on varaa arvostella muita luurin käyttäjiä. Facebookista luin kommentin, kuinka Jopolla ajelevat hipsterit rullailevat kaupan ovelle uutta iPhonea ostamaan, ihan vain kestävän kehityksen nimissä. Mikä hiilijalanjälki.

- Kysynyt tuhannen kerran tuotannosta hintoja, aikatauluja ja tuotantoprosesseja. Kysymykseni alkaa aina " Kuule xxx, anteeksi, että vaivaan, mutta...?" Loppua ei näy.

- Vaihtanut kuulumiset aamukahvien merkeissä vanhan opiskelukaverini kanssa. Hän on tätä nykyä osaltaan kaupungin virkamiehen roolissa ja minä mainostoimistossa. Molempien meidän tiet veivät pois Jyväskylästä aikoinaan ja muutaman vuoden jälkeen liukasta asfalttia takaisin. Tästä voinee päätellä, että tiet vievät aina Jyväskylään. Ainakin kulkevat sen läpi.

- Toiminut sähköpostipalvelimena asiakkaan ja graafikon välissä. Uudet ystäväni: välitä-nappi ja graafikko Joonas.

- Tavannut päivällä mielenkiintoisen yrittäjän, joka on tehnyt omalla toimialallaan sosiaalisen median parissa jotain vaikuttavaa ja hienoa. Kysynyt kauniisti miten olet sen tehnyt ja mitä se on vaatinut? Sain vastauksen, että se vaatii jatkuvan innostuksen, mielenkiinnon, halun ja pyllyä. Pyllyä penkissä. Suosittelen tutustumaan.

- Raahannut perässäni kesken päivän hirvenvasaa toimistolle hoitoon. Hirvenvasa oli aamulla syönyt kaiken kotona, joten totesin säilyttäväni mielen työrauhan tuomalla hirvenvasan kellaritoimistoon. Hirvenvasa pissi copyn nähdessään ilosta lattialle, kaatoi kahvit pöydälle ja antoi toimiston miehille suudelmia. Tai ainakin olisi halunnut antaa. Kuka nyt muuten mainosmiehiä haluaisi suudella?

- Esitellyt ajatuksiani graafisen materiaalin toteutuksesta asiakkaalle ja saanut illalla ennen yhdeksää asiakkaalta viestin, että tehdään vaan. Tätä voitaneen kutsua onnistumiseksi.

- Laskenut tarjouksia AD:n kanssa. Lähinnä siis toiminut sihteerinä ja nyökytellyt. Jos meillä TJ on kahvinkeittäjä, niin myyjä on sitten sihteeri. Ammattilaiset ovat toimistolla sitten erikseen. Meillä valmennusliiketoiminnan osaamisalueisiin kuuluu myös mikrotuki, kuten ylläolevasta kuvasta näkyy.

- Laitellut illalla toimitusjohtajan kanssa maileja siitä, kuinka luissani on erilaisia tunteita erinäisistä asioista. Saanut tyhjentäviä vastauksia ja apua luitani kolottaviin kysymyksiin. Erittäin harvinaista kuitenkin tämä iltainen mailien vaihto. Vahvistimme poikkeuksella säännön.

- Ummistanut silmäni yömyöhään todeten, että...
        -> markkinointi on matematiikkaa!
        -> ei mutuja vaan lukuja!
        -> omppu + Z

Kiitos kollegat, että jaatte osaamistanne minulle - arvostan sitä todella. Enkä vieläkään ole mainostoimistossa sisäkehällä, vaan tiukasti ulkokehällä. Nykyään rautaporttien sisällä kellarissa!

Hanna Liimatainen
asiakkuuspäällikkö