Maalaisjärki kavalsi, AirBus meni metsään!

Markkinointi­blogi

Maalaisjärki, tuo populistien kultakaivos ja tavallisen kansalaisen vartaloharhauttaja. Maalaisjärjellä on hyvä tarkkailla ja tutkiskella, mutta monimutkaisten asioiden ratkaisemiseksi se ei ole missään nimessä riittävä työkalu. Kun numerosta miinus yksi miinustetaan miinus yksi (-1-(-1)), niin pakkohan sieltä on miinusta tulla, vai miten se meni? Helpot tilanteet monimutkaistuvat ja monimutkaiset taasen yksinkertaistuvat, mutta asioiden todellinen tila jää arvoitukseksi.

Maalaisjärki ja veljensä intuitio ovat hyviä renkejä, mutta poikkeuksellisen huonoa isäntäväkeä, kun liikkeen johdosta puhutaan. Tämän voivat varmasti allekirjoittaa itseni lisäksi useat luvunmurskajaisiin osallistuneet yrittäjätoverit. Turpaan on tullut ja kunnolla. Maalaisjärki on pettänyt omassa sängyssä. Intuitio vei rahat ja painui Rivoliin donkkaamaan.

Päivittäin käytän valmentajan työssäni tunteja painottaen mittaroinnin tärkeyttä markkinoinnin, myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa. Mittarit ohjaavat. Mittarit toimivat toimenpiteiden kompassina, pitävät maalaisjärjen ja veljensä intuition herran nuhteessa.

Kyse ei ole mistään kvanttimekaniikasta, vaan yksinkertaisten mittaristojen rakentamisesta ja valjastamisesta myyjän, markkinoijan, asiakkuudenhoitajan ja liikkeen johdon käyttöön. Eikö niin? Montako kertaa mainosbanneria on klikattu, kuinka usein "Tuotteet"-sivulle on päädytty, moniko on jättänyt yhteydenottopyynnön? Onko jokaiseen yhteydenottoon vastattu, kuinka monelle lähetettiin tarjous? Kuka osti? Kuka ei?

Mittarit kertovat, missä viiraa ja mitä oksaa olisi fiksu sahata. Maalaisjärkeä ohjaavat odotus, vanhat pettymykset ja perus pessimismi, kun taas mittarit värähtävät ainoastaan teoista.

Ajelemmeko me omalla pienellä liiketoiminnan AirBussillamme fiiliksen, hetkellisten pettymysten ja vanhojen kaunojen ohjaamana uskaltamatta katsoa todellisuutta silmiin. Mittarit ovat hanurista, sillä ne saattavat näyttää oman keskinkertaisuutemme ja lisätä oppimisen tuskaa. Ihan vain näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Aki Pohjola
markkinoinnin valmentaja

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.