Tulos syntyy tunteesta?

Markkinointi­blogi

Yritykset elävät myynnistä, eikö vain. Konseptisuunnittelu on tarpeetonta, taloushallinto on tarpeetonta ja logistiikka on tarpeetonta, jos kauppaa ei tehdä. Voimme varmasti siis olla samaa mieltä siitä, että myynti on yrityksen elintoimintojen keskiössä. Suurimpia kysymyksiä ja mielipiteidenjakajia taitavatkin olla myynnin johtamiseen liittyvät filosofiat ja metodit.

Myynnin johtaminen on haasteellisinta kaikista. Sotilaalle annetaan käsky ja sotilas suorittaa sen. Asiantuntijalle annetaan pulma ja tämä taistelee ratkaistakseen sen. Rakennusmiehelle annetaan urakka ja ohjeet, tämä tekee homman työaikansa nimissä. Myyjä on täysin eri planeetalta. Myyjä etsii oman sotatantereensa. Myyjä ratkaisee ja etsii omat pulmansa. Myyjä opettelee oman tapansa toimia asiakkaissa. Kuinka tällaista, usein hieman asennevammaista ja ylimaallisen itsevarmaa lajia johdetaan?

Paljon puhutaan tulosjohtamisesta, ihmisten johtamisesta ja asiajohtamisesta. Joko olet löytänyt omasi? Itse olen sitä mieltä, että töitä tehdään ihmisten kanssa, joten ihmisiä myös johdetaan. Ihmisten johtaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tulosta ei saisi / pitäisi vaatia, tai että asioista ei saisi puhua niin kuin ne ovat. Kyse on siitä, että myynti on kiinni tunteesta ja sen palosta, joten tunne pitää saada syttymään. Aloittelevalla myyjällä myyntiliekki on kuin tulitikulla, ei kovin tarvitse heilahtaa, niin se sammuu ja työ muuttuu helvetiksi. Konkarimyyjillä sen sijaan liekki palaa kuin metsät Australiassa, eikä sammu armeijan avustuksellakaan. Onnistumiset vahvistavat liekkiä ja niitä on alussa pystyttävä tarjoamaan. Toki tulos on kiinni monesta muustakin asiasta, mutta kontaktit, tapaamiset, tarjoukset ja lopulta kaupat, syntyvät kun tunne on kohdallaan.

Myyntijohtajan on oltava se mies/nainen joka jalkapallopelissä taklaa sen tarvittavan kovan taklin, jotta joukkue syttyisi. Se joka herättää hurmiollisen taisteluhengen ja näyttää päämäärän, jonka saavuttamista juhlitaan juomalla riettaasti viintä pääkallosta. Myyntitiimissä on sytytettävä sama meininki kuin puhvelilaumassa, paikasta ykkösenä taistellaan verisesti ja sarvia kolistellaan, mutta ulkoisia hyökkäyksiä vastaan taistellaan vesitiiviinä rintamana.

Taisteluhengen sytyttyä voidaan keskittyä teoriaan ja keskiarvoihin, osumatarkkuuteen ja myynnin portaisiin. Raivolla on tehtävä pohja, juostava käynnit, oltava rehellinen ja palveltava asiakas paremmin kuin kukaan aikaisemmin, se se vasta raakaa työtä onkin!

Terveisin Aki, joka asennuttaa puhvelinsarvet vielä joskus autonkeulaan!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.