Jokainen peukku on arvokas

Markkinointi­blogi

41 % suomalaisista internetin käyttäjistä on rekisteröityneenä Facebookiin. Tämä prosenttiluku tarkoittaa hieman yli 1 800 000 suomalaista, jotka kertovat itsestään, mieltymyksistään, mielentiloistaan (-vioistaan) ja parisuhteistaan julkisesti yhteisöpalvelussa. Näistä luvuista näppärimmät jo varmasti laskivatkin, että kaikista suomalaisista 1 /3 ja rapiat on vain muutaman klikkauksen päässä. Ovelimmat bisneskeplottelijat ovat jo varmasti tussanneet statistiikoista maailmanvalloitussuunnitelmansa fläppitaululle, mutta entäs me muut?

Maailma (=verkko) on auki, mutta kuinka ihmiset, eli asiakkaat, tavoitetaan? Miltä meidän pitäisi näyttää ja mitä meidän pitäisi tehdä näkyäksemme mahdollisimman edustavasti ja mielenkiintoisesti? Miltä fanisivun pitäisi näyttää ja mitä siellä pitäisi muistaa? Seuraavassa muutama pointti, mitä jokainen voi hyödyntää.

Älä häpäise itseäsi!

Voidaan valehtelematta sanoa, että mikään ei korpea yhtä paljon kuin FB-sivu, johon on lyöty huonolaatuinen logo kuvaksi ja info-sivulle yhteystiedot. Kaikki muu on jätetty odottamaan parempia aikoja ”sitten syssymmällä” -asenteella. Jos meinaat näkyä, näy edustavasti. Vaikka FB on ilmainen palvelu, se ei tarkoita, ettäkö siihen ei täytyisi satsata joko rahaa tai aikaa (monet sanovat, että nämä kaksi ovat sama asia).

Säilytä fanisi!

On hieno juttu, että olet saanut porukkaa ”tykkäämään” yrityksesi sivusta, mutta se ei vielä tarkoita, että sivu toimisi, tai että se olisi menestys. Kyse on siitä ketkä palaavat sivullesi, ketkä uskaltautuvat painamaan statukselle peukkunappia ja ennen kaikkea siitä, että jotkut hurjat jopa kommentoivat linkkejäsi, kuviasi ja kirjoituksiasi. Tarjoa siis fanillesi tasaisesti jotakin mielenkiintoista (linkkejä, videoita, kuvia, statuspäivityksiä ja kilpailuja)

Anna fanille mahdollisuus varastaa!

Myös fani on ihminen. Fani kaipaa porkkanoita ja oivalluksen tunteita, mutta tätäkin enemmän hyväksyntää ja kehuja. Maslowin tarvehierarkia pätee, paitsi muihin, myös faniin. Tarjoa siis jotakin, joka saa fanisi näyttämään hauskalta, eettisesti valveutuneelta tai fiksulta tuttavapiirissään. Tarkoitus on saada yrityksesi näkymään mahdollisimman laajalle ja mahdollisimman hyvässä valossa. Mikäpä olisikaan parempi tapa näkyä, kuin suosittelun kautta. Anna siis fanisi jakaa päivityksiäsi. Vielä parempaa, provosoi fanisi varastamaan päivityksesi!

Yhteisöllisessä mediassa käyttäytymiseen löytyy kasapäin neuvoja ja sääntöjä, mutta tässä mielestäni tärkeimmät. Kaikki muu on maalaisjärjestä ja nokkeuluudesta kiinni.

-Pohjola, OUT!

Haluatko tietää lisää Facebook-mainonnasta? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.