”Tulin, näin, sanoin blääh” – Miten kävijä pysyy sivuillasi?

Markkinointi­blogi

Jos nettikävijä ei saa sivustoltasi haluamaansa tietoa nopeasti, suuntaa hän epäröimättä kilpailijasi sivustolle – ja vie rahamassinsa mukanaan. Näillä neuvoilla tutkit, onko sivustollasi kaikki kunnossa ja mitä kohtia kannattaa kehittää.

Mitä sivuiltasi etsitään?

Tiedätkö, mitä nettikävijä sivuiltasi tyypillisesti etsii?

Yksinkertaisin keino tämän selvittämiseen on tutkia, millä hakusanoilla kävijät ovat saitillesi löytäneet. Tämän tiedon löydät Google Analyticsista kohdasta Liikenteen lähteet / Yleiskatsaus. Näkymän oikeassa reunassa on listaus suosituimmista hakusanoista, joita googlettamalla yrityksesi nettisivut ovat pompanneet esiin ja saaneet nettisurffaajan suuntaamaan sivullesi.

Hakusanoja kannattaa tutkia myös löydettävyyden näkökulmasta. Jos pidät kahvilaa Jyväskylässä, on hakutermi ”kahvila jyväskylä” sinulle tärkeä. Jos nettisivusi löytyy googlettamalla tällä hakutermillä vasta sijalta 76, voinet vetää johtopäätökset siitä, kuinka moni tulee kahville nettisivujesi ansiosta.

Kehitä nettisivujesi löydettävyyttä muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä:

  1. Tarkista, että sivustosi metatiedot (eli taustatiedot) kuvaavat asiakkaidesi kielellä, mitä tarjoat
  2. Lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa esimerkiksi perustamalla Facebook-sivut
  3. Tarjoa mielenkiintoista sisältöä nettisivuillasi, jotta Google ”uskaltaa” suositella sivuja nettihaun tekijälle

Voit myös asentaa väliaikaisen kyselyn sivuillesi ja selvittää suoraan nettikävijöiltä, löysivätkö he sivuilta sen, mitä tulivat etsimään. Vastausten avulla sivustoa on helppo kehittää eteenpäin.

Nettisivujen Cooperin testi

Analyticsin kautta löydät tärkeän tunnusluvun, joka kertoo sivustosi kunnosta: välitön poistumisprosentti. Jos sivustollesi tulee 100 kävijää, joista 80 lähtee välittömästi pois, on webbikeitaassasi jotain pahasti vialla.

Onko sivun ilme päässyt ajan myötä rupsahtamaan (myös bittiavaruudessa on oma painovoiman lakinsa) vai eikö nettikävijä saa tolkkua mitä yrität kertoa? Pyydä ystäviäsi käymään sivuillasi ja kirjoittamaan ylös ensimmäiset reaktionsa ilman sensurointia. Lakisyistä johtuen emme voi suositella salakuuntelemaan heidän keskustelujaan…

Poistumisprosenttia voi pienentää tarjoamalla kiinnostavaa sisältöä:

  1. Kerro asioista tarinamuodossa.
  2. Hyvälaatuiset kuvat nostavat esille haluamiasi pointteja.
  3. Video nostaa sivulla viipymistä jopa minuutteihin aiempaan sekunteihin verrattuna.

Jos pääset välittömässä poistumisprosentissa alle 40:ään, olet jo todennäköisesti kilpailijoitasi edellä.

Rohkaise asiakkaasi ostamaan

Kun saat liimattua nettikävijät sivuillesi, on viimeistään aika ryhtyä seuraamaan kuinka moni heistä päätyy ostajaksi.

Ikkunashoppailijoita toki riittää netissäkin, mutta moni nettisurffaaja on valmis hellittämään myös kukkaronnyörejään. Selkeä viesti, jossa kerrot hyödyistä etkä pelkistä teknisistä ominaisuuksista, on omiaan vakuuttamaan potentiaalisen asiakkaan tuotteesi tarpeellisuudesta.

Hyvät valokuvat myyvät usein enemmän kuin pitkäkin myyntiteksti. Nosta luotettavuutta lisäämällä rohkeasti itsesi ja yrityksesi henkilöstön valokuvat. Hyödynnä myös tyytyväisten asiakkaidesi suositteluja. Kattava referenssikuvaus vastaa usein paremmin asiakkaiden kysymyksiin kuin laajinkin selvitys tuotteen teknisistä ominaisuuksista

Haluatko tietää lisää? Lataa ilmainen "Opas markkinoinnin johtamiseen digiajassa" tästä!