Kilpailijat - osa 3: Mitä hyötyä kilpailijoista on?

Markkinointi­blogi

Minkä kanavien kautta kilpailijasi yrittävät tavoittaa kohderyhmänsä? Ovatko kilpailijan markkinointivälineet ennalta arvattavia vai onko mukana yllätyksiä? Puuttuuko joukosta jokin kanava, jonka avulla uskot tavoittavasi kohdeyleisön tehokkaasti? Voitko erottautua kilpailijoistasi kanavavalinnoilla tai saada kilpailuetua käyttämällä edullisempia markkinoinnin välineitä? Entä tekevätkö kilpailijasi markkinointia jatkuvasti, kampanjoina vai sekä että?

Seuraa kilpailijoidesi markkinointia, tilaa heidän uutiskirjeensä, materiaalipakettinsa jne. Selvitä, miten kilpailijasi hinnoittelee tuotteensa ja mitä ne maksavat. Mitä enemmän tiedät kilpailijoistasi, sitä paremmin pystyt erottautumaan heistä – eduksesi.

Nykypäivänä sähköisen markkinoinnin lisääntyessä aukeaa hyvin mielenkiintoinen ja helppo näkymä kilpailijoiden markkinointiin. Esimerkiksi Google Ads -kampanja tarjoaa melko helpon tien hyvien hakusanojen valintaan ihan vaan kilpailijoiden vastaavia tutkimalla. Sähköisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat omiaan esimerkiksi toimialalle tulevalle yritykselle – valmiit käytettävissä olevat kilpailijoiden pohjat helpottavat huomattavasti yrityksen käynnistämistä.

Kilpailija ei ole vihollinen

Vaikka perinteisesti ajatellaan kilpailijoita vihollisina, niin aivan näin suoraviivainen ei asia kuitenkaan usein ole. Itse asiassa kilpailu on erittäin hyödyllistä ja jopa suotavaa.

Benchmarkingista saatavan hyödyn lisäksi kilpailutilanne auttaa kiinnittämään enemmän huomiota yrityksen omaan markkinointiin. Jos kilpailijoita ei olisi, jäisi oman tuotteen tai palvelun markkinointi vähäisemmälle – ja siinä samalla myös myyntitulotkin olisivat vähäisemmät, kun tieto ei tavoittaisi kaikkia potentiaalisia asiakkaita. Kilpailijoiden läsnäolo usein myös auttaa terävöittämään yrityksen omaa viestiä asiakkailleen.

Kilpailijoiden kanssa voi hyvinkin usein tehdä myös hedelmällistä yhteistyötä. Jos tuote tai palvelu ole täysin sama, voidaan tuotepaketteja kehitellä yhdessä; kummankin yrityksen tarjoamat palvelut täydentävät toisiaan ja yhdessä saadaan luotua toimiva ja kompakti kokonaisuus. Kilpailijat ovatkin usein vihollisten sijaan potentiaalisia yhteistyökumppaneita!

Yhteistyön kautta aukeaa myös verkostoitumisen mahdollisuus; kilpailijan kautta voidaan saada uusia asiakaskontakteja – parhaassa tapauksessa jopa aktiivisia asiakassuhteita!

Löytyykö omien kilpailijoidesi joukosta sellaisia, joiden kanssa voisit tehdä yhteistyötä?

Lue blogisarjan muut osat:

Osa 1: Tunnista omat kilpailijasi
Osa 2: Mitä on benchmarking?

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.