Kilpailijat - osa 2: Mitä on benchmarking?

Markkinointi­blogi

Vaikka matkiminen yleensä mielletään pikkulasten oppimismalliksi, toimii sama ajattelutapa loistavasti myös liike-elämässä. Matkimalla jotain hyvin menestynyttä kilpailijaa voidaan monesti päästä hyviin tuloksiin! Tietenkään virallisesti ei puhuta matkimisesta vaan esikuvaoppimisesta eli benchmarkingista.

Koko benchmarkingin idea perustuu ajatukseen, että menestys rakentuu aina yksinkertaisten pienten asioiden oivaltamiseen ja helpoiten nämä löytää seuraamalla kilpailijoiden toimintaa – ja ottamalla siitä opiksi! Vaikka yrityksen oma toiminta vaikuttaisi kuinka hyvältä, pitää muistaa, että aina on joku, joka on jossain asiassa meitä parempi. Ja luonnollisesti se, kuka on parempi, on hyvä ottaa omaksi esikuvaksi.

Miten benchmarkkaus toimii?

Benchmarking-käsitteen alle voidaan sisällyttää runsaasti erilaisia asioita – oikeastaan vain mielikuvitus onkin rajana sen soveltamisessa.

Useimmiten benchmarkkauksessa kuitenkin lähdetään liikkeelle vertailusta; miksi joku pärjää meitä paremmin?

Benchmarkingia voikin toteuttaa lähes kaikkialla markkinoinnissa; markkinointikanavien valinnassa, markkinoinnin järjestelmien toteuttamisessa, palvelujen rakentamisessa, kohderyhmien valinnassa ja niin edelleen – lista on loputon! Benchmarkkauksen voi ulottaa yrityksen kaikkiin lohkoihin tai vaan tiettyihin yksiköihin tai osa-alueisiin.

Miten benchmarkkausta voidaan hyödyntää?

Kun benchmarkkauksen avulla on saatu oppia siitä, miten saman asian voisi tehdä paremmin, on totta kai ensisijaisen tärkeää saada nämä opit ja menetelmät vietyä käytäntöön. Lienee selvää, ettei riitä, että tiedetään miten asiat tehdään parhaimmalla tavalla vaan ne myös pitää itse pystyä tekemään siten!

Benchmarkkauksen osalta suurin haaste onkin juuri tässä. Miten hyödynnetään havaitut asiat oman toiminnan kehittämisessä ja parantamisessa? Etenkin jos kyseistä asiaa ei suoraan sellaisenaan pystytä viemään käytäntöön.

Joskus riittää asioiden tiedostaminen ja toimien muuttaminen pikkuhiljaa oikeaan suuntaan. Joskus vaaditaan radikaaleja toimia; asioiden uudelleen organisointia tai rahallisia panostuksia. Kaikkia asioita ei pystytä suoraan viemään käytäntöön, mutta soveltamalla joka ikinen hyvä käytäntö voidaan ottaa käyttöön missä tahansa yrityksessä.

Lue blogisarjan muut osat:

Osa 1: Tunnista omat kilpailijasi
Osa 3: Mitä hyötyä kilpailijoista on?

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.