Tiedätkö kuinka tuottoisaa tekemäsi markkinointi on? Osaatko kertoa mitkä markkinointikanavat ovat tuottoisimmat?
Mittaamalla se selviää.
Yrityksille tärkein mittari liiketoiminnan terveydentilan kannalta ovat eurot. Myös markkinoinnin tärkeimmät tunnusluvut on osattava kertoa euroina, jotta markkinointi ja muu bisnes puhuisivat samaa kieltä.
Arvailusta ja mutuilusta siirrytään vähintäänkin valistuneisiin arvauksiin, kun osataan vastata seuraaviin kysymyksiin:
Esimerkiksi myyntipalaverin arvon määrittäminen ei onnistu käden käänteessä – varsinkin jos yritykselläsi ei ole aiempaa tietoa niiden tuottavuudesta. Alkuvaiheessa tärkeintä onkin mittaluokan selvittäminen; onko myyntipalaverin arvo yrityksellesi 500-1000 euroa vai ennemminkin 5000-10 000 euroa.
Tämän selvität laskemalla, kuinka monta myyntipalaveria yritykselläsi on ja kuinka paljon niiden kautta tullut myynti on tuonut yrityksellesi voittoa. Tästä saat summan, jonka maksimissaan voit maksaa esimerkiksi ulkopuoliselle puhelinbuukkausfirmalle myyntipalaverista.
Kun nämä tiedot ovat selvillä, päästään myös seuraamaan markkinoinnin tuloksellisuutta. Saadaan selville mitkä markkinointikanavat antavat parhaan tuotto-/panossuhteen ja mitä kautta saamme yrityksen kannalta tuottavimpia asiakkaita? Tehokkaalla seurannalla tiedetään myös kuinka paljon viimeisin markkinointikampanja tuotti voittoa – vai menikö kampanja päin mäntyjä?
Kuulostaako kuivakkaan tekniseltä? Mihin se markkinoinnin luova hulluus oikein katosi?
Eipä hätää! Nyt kun olemme luoneet perustan markkinoinnin tuloksellisuuden seurannalle, osaamme kertoa, millä pelikentällä liikumme. Seuraavaksi voimme lähteä treenaamaan markkinointia eteenpäin. Markkinoinnin kehittämisessä kun on pitkälti kyse mittaamisen ja luovuuden yhdistämisestä.
Luovuutta on mahdollista hyödyntää jokaisella tasolla. Testaa vaikkapa näitä:
Kokeiluihin kannattaa varata yrityksestäsi riippuen 10-30 % markkinointibudjetista. Kaikki kokeilut eivät onnistu – eikä ole tarkoituskaan. Systemaattisesti kokeilemalla löydät kuitenkin vääjäämättä uusia markkinointitapoja, joilla saat lisämyyntiä.
Kannattaa olla rohkea karsiessasi tehottomampia osasia pois; nythän sinulla on käytössäsi kylmiä lukuja, joiden avulla voit perustella, miksi sinun ei kannata panostaa enää esimerkiksi luettelomainontaan.
Toistamalla tätä kokeile-mittaa-karsi –sykliä huomaat löytäväsi uusia markkinointiväyliä ja myyvempiä tapoja kertoa tuotteestasi tai palvelustasi. Lisämyynti on enää ajan kysymys.
Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.