Kilpailijat - osa 1: Tunnista omat kilpailijasi

Markkinointi­blogi

Miksi kilpailijat kannattaa tunnistaa ja mitä heiltä voi oppia? Mitä tarkoittaa benchmarking ja mitä hyötyä siitä voi olla? Ja ennen kaikkea; miksi kilpailija ei välttämättä olekaan vihollinen? Näihin kysymyksiin vastaukset antaa tänään starttaava SPYM:n uusi kolmiosainen blogisarja!

Ensimmäisessä osassa keskitymme kilpailijoiden tunnistamiseen, toisessa osassa käsittelemme benchmarkingin määritelmää ja kolmannessa osassa jaamme toimivia vinkkeä benchmarkingiin.

Miksi kilpailijat pitää tunnistaa?

Jotta voit erottua kilpailijoistasi, sinun tulee ensin tietää, keitä vastaan kilpailet ja millä konsteilla he yrittävät yrityksesi voittaa. Useimmilla toimialoilla suorien kilpailijoiden tunnistaminen on helppoa ja voit vertailla helposti omaa yritystäsi kilpailijoihin. Pahimpia kilpailijoita ovat ne yritykset, joilla on samankaltainen tuote tai palvelu ja sama kohderyhmä kuin omalla yritykselläsi.

Miten eroat kilpailijoistasi? Miten markkinointiviestisi eroaa kilpailijoistasi? Mitkä eroista ovat asiakkaan kannalta tärkeimpiä? Ja mitä hyötyä sinun erottautumistekijöistäsi on asiakkaalle?

Näihin kysymyksiin vastaamalla päästään jo hyvään alkuun kilpailijoiden tunnistamisessa. Kun kilpailijoista otetaan selville mahdollisimman paljon, ovat myös saatavat hyödyt suurimmat. Kilpailijat tunnetaan hyvin; selvillä on niin heidän vahvuudet, heikkoudet kuin erilaistumistekijät. Vahvuuksista voidaan ottaa oppia ja vilkuilla aidan yli; ainakin joku osa naapurin ruohosta on vihreämpää.

Kilpailijoita piilossa?

Suorien kilpailijoiden lisäksi osa kilpailijoistasi voi olla ns. piilokilpailijoita. Näitä ovat ne, jotka eivät ole saman toimialan pajoja, mutta kilpailevat samoista asiakkaista kanssasi.

Esimerkiksi teatterin pahimmat kilpailijat ovat sohva, elokuvateatteri ja konsertti; teatteri siis kilpailee vapaa-ajasta kaikkien muiden aktiviteettien (tai mitään tekemättömyyden) kanssa.

Myös asiakkaan omatoimisuus saattaa olla yrityksellesi aito kilpailija. Esimerkiksi kukkakauppa kilpailee kirjakaupan kanssa ystävänpäivän kortti- ja lahjamyynnistä, mutta molemmat kilpailevat itse tehtyjen lahjojen – siis pohjimmiltaan askartelukauppojen kanssa. Polkupyöräkorjaamon pahin kilpailija on usein asiakkaiden oma osaaminen.

Ketkä kilpailijoistasi ovat oikeasti kilpailijoita?

Kaikki ruokaa tarjoavat firmat kilpailevat näennäisesti nälkäisistä ruokailijoista, mutta todellisuudessa ne kaikki eivät välttämättä ole toistensa kilpailijoita. Esimerkiksi take away –kiinalaisen kohderyhmä on täysin erilainen kuin hintavan a’la carte –ravintolan.

Jos kohderyhmä on täysin erilainen, ei ole kilpailutilannettakaan. Tällöin näennäisten kilpailijoiden kanssa voisi pikemminkin pyrkiä tekemään hedelmällistä yhteistyötä kuin kisailemaan verenmaku suussa.

Lue blogisarjan seuraavat osat:

Osa 2: Mitä on benchmarking?
Osa 3: Mitä hyötyä kilpailijoista on?

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.