Tukeeko nettisivusi mobiililaitteita?

Markkinointi­blogi

Monesti mobiililaitteilla on vaikea päästä käsiksi yrityksen nettisivuihin. Kun nettisivut on rakennettu tietokoneella tai läppärillä katsottavaksi, on itsestään selvää, etteivät ne voi toimia yhtä hyvin mobiililaitteilla.

Suurimpana ongelmana on usein sivujen lataamisnopeus. Kun kuvia, tekstejä ja grafiikkaa on paljon, sivut latautuvat melko hitaasti. Nyky-yhteiskunnassa nopeus on päivän sana, joten hitaat sivut jäävät avaamatta.

Pahimmillaan sivujen hidas latautuminen jopa karkottaa potentiaaliset asiakkaat! Jos kilpailijan yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät älypuhelimella huomattavasti nopeammin ja helpommin kuin oman yrityksesi vastaavat tiedot, on yleensä selvää, kumman firman älypuhelin-surffailija valitsee käyntikohteekseen.

Hienoimmatkaan sivut eivät yleensä palvele mobiilikäyttäjiä. Pikemminkin päinvastoin; kaikki toiminnallisuudet eivät välttämättä edes toimi mobiililaitteilla, esimerkiksi Flashia eivät monet älypuhelimet tue.

Kuten sanottu; koska nettisivut eivät ole suunniteltu mobiililaitteille, eivät ne usein myöskään sovellu niillä käytettäväksi. Tekstiä on paljon ja se on niin pientä, että sivua joutuu zoomailemaan moneen kertaan, ennen kuin tekstistä saa selvää. Ja zoomailu aiheuttaa tietysti sen, ettei kaikki teksti mahdu yhteen näkymään; sivua joutuu scrollailemaan edestakaisin.

Ei ole ihmekään, että monet ovat turhautuneet selailemaan yritysten sivuja mobiililaitteilla!

Mobiili landing page – mikä se on?

Netin käyttö mobiililaitteilla on kasvanut jatkuvasti, eikä kasvulle näy loppua. Suuri osa älypuhelimen omistajista käyttää selainta säännöllisesti ja mobiililaajakaistat kasvattavat suosiotaan.

Jotta mobiilisurffaaminen yrityksesi sivuilla olisi jouhevaa, mikset helpottaisi asiakkaasi elämää luomalla mobiililaitteille oman sivuston – tai vähintäänkin laskeutumissivun!

SPYM on lanseerannut maaliskuussa asiakkailleen mobiili landing pagen, eli mobiililaitteille suunnitellun laskeutumissivun. Mobiili landing pagen avulla yrityksen yhteystiedot ja muut oleelliset asiat löytyvät mahdollisimman simppelisti myös mobiililaitteella!

Monesti yrityksen sivuilla vieraillaan mobiililaitteella silloin, kun ollaan jo liikkeellä; tarkistetaan vaikkapa yrityksen osoite tai aukioloajat. Normaalin nettisivuston tietomäärästä tätä tietoa voi olla haasteellista löytää – ainakaan nopeasti.

Mobiili landing page tarjoaakin kävijöille nopean pääsyn siihen tietoon, jota asiakas yleensä etsii vieraillessaan älypuhelimella yrityksen sivuilla. Plussaa on myös se, että kaikki tieto näkyy helposti yhdellä näytöllä; ilman puuduttavaa zoomailua ja scrollailua.

Halutessaan mobiili landing pageltä pääsee tottakai etenemään myös yrityksen www-sivuille. Tällöin myös mobiililaitteella pääsee käsiksi kaikkeen samaan tietoon kuin tietokoneellakin. Mobiili landing pagen ansiosta ne oleellisimmat tiedot – yhteystiedot, aukioloajat tai ajo-ohjeet – löytyvät kuitenkin ilman hermoja kuluttavaa hidasta lataamista.

Ja vaikka kyseessä onkin yksinkertainen mobiilisivu, ei sen tarvitse olla tylsä! Kuvia ja grafiikkaa voi lisätä myös mobiilisivulle; tällöin kuvat vaan on pienennetty mobiililaitteille sopivampaan kokoon ja latautuvat huomattavasti nopeammin!

Miksi mobiilisivusta on hyötyä?

Aiemmin kirjoittamattomana sääntönä on ollut lause “Jos sinulla on yritys, sinulla pitää olla nettisivut”. Nyttemmin tämän lauseen voisi muuttaa muotoon “Jos yritykselläsi on nettisivut, pitää olla myös mobiilisivut”.

Sen lisäksi, että mobiilisivut helpottavat asiakkaasi elämää, ne saattavat jopa pitää asiakkaasi asiakkaanasi. Tarkoitan siis sitä, että etenkin potentiaalisia asiakkaita saattaa tippua kelkasta, jos sivut eivät avaudu riittävän ripeästi. Mikäli kilpailijoillasi ei vielä mobiilisivuja ole, tämä tarjoaa myös oivan kilpailuedun yrityksellesi; älypuhelinsurffaaja valitsee todennäköisesti yrityksen, jolla on mobiilisivu! Mobiilisivun olemassaolo vaikuttaa varmasti positiivisesti yrityksesi brändiin!

Mobiilimarkkinointi tarjoaa mahdollisuuden eri kohderyhmien tavoitteluun. Mobiilisti markkinointi voidaan suunnata täysin tai hieman eri kohderyhmälle kuin normaalissa tietokoneille suunnatussa nettimarkkinoinnissa. Mobile landing pageä voi hyödyntää myös mobiilimarkkinoinnissa ja –mainonnassa samaan tapaan kuin normaaliakin laskeutumissivua.

Eivätkä hyödyt lopu vielä tähän; kun yritykseltä löytyy mobiililaitteille optimoitu sivu, myös Google-ranking ja –näkyvyys nousee!

Tarjoa asiakkaillesi helppo tapa päästä käsiksi yrityksen yhteystietoihin myös mobiililaitteilla; ota yhteyttä myyjiimme ja tilaa meiltä mobiili landing page jo tänään!