Sanakirja: QR-koodi

Markkinointi­blogi

Moniin markkinointivälineisiin – esitteisiin, käyntikortteihin ja jopa lehtiin – on ilmestynyt viime aikoina kummallisia mustavalkoisia neliönmuotoisia kuvioita. Samaan aikaan puhutaan, miten QR-koodia voisi hyödyntää markkinoinnissa.

Tiesitkö, että nämä kaksi asiaa liittyvät yhteen?

Mikä ihmeen QR-koodi?

QR-koodi tulee sanoista ”Quick Response”. Kooditekniikka on kehitetty jo 1990-luvun alkupuolella Japanissa teollisuuden tarpeisiin, mutta nykyisin sen pääasiallinen käyttötarkoitus on osoitelinkin välittäminen.

Käytännössä homma toimii niin, että se röpelöinen mustavalkoinen neliö-kuvio on yhtä kuin nettiselaimen osoiteriville kirjoitettava sivun osoite. Ja tätä neliönmuotoista kuviota siis kutsutaan QR-koodiksi.

QR-koodiin saadaan sisällytettyä mitä tahansa merkkipohjaista tietoa; nettilinkin lisäksi vaikkapa käyntikortin tiedot tai jokin numerosarja voivat löytyä QR-koodin sisältä. Markkinoinnissa suosituin – ja eniten mahdollisuuksia sisältävä – käyttötapa on kuitenkin verkkosivulle ohjaava nettilinkki.

QR-koodi on sellaisessa muodossa, että se pystytään älypuhelimella lukemaan ja muuntamaan merkkimuotoon. Ja mikäli kyseessä on nettilinkki, älypuhelin pystyy muuntamaan kuvion suoraan osoitteeksi ja avaamaan sivun selaimella automaattisesti!

Mitä hyötyä? Missä voi käyttää?

QR-koodin suurimpana hyötynä on totta kai helppokäyttöisyys; käyttäjä pääsee halutulle nettisivulle ilman vaivalloista osoitteen näpyttelyä.

QR-koodia on helppo käyttää missä tahansa mainoksessa, esitteessä tai vastaavassa, eikä se vie kovin paljoa tilaa.

Ilmaisia QR-koodi –generaattoreita löytyy netistä useita, joten kuka tahansa osaa helposti luoda QR-koodin itsekin! QR-koodeja voi tilata myös maksullisena, jolloin koodiin sisältyy koodin hallintapalvelut, eli esimerkiksi osoitelinkkiä voidaan myöhemmin muokata.

QR-koodien käyttö on yleistynyt mainonnassa, sillä sen avulla lukija voidaan ohjata hakemaan lisätietoa nettisivulta tai vaikkapa kyseiseen tuotteeseen tai palveluun kohdistetulta laskeutumissivulta. Esimerkiksi lehtimainokseen ei aina pystytä sisällyttämään kaikkea sitä tietomäärää, joka tuotteeseen liittyisi. Laskeutumissivulla tuotteesta voidaan kertoa laajemmin ja ohjata mainoksen lukijat QR-koodin avulla hakemaan lisää tietoa aiheesta. QR-koodilla asiakas voidaan ohjata myös tuotetta käsittelevään esittelyvideoon tai vaikkapa yrityksen sijaintiin karttapalvelun sivulla.

QR-koodien rinnalle ovat kehittyneet myös sosiaaliseen mediaan tarkoitetut QRL-koodit, jotka johtavat käyttäjän tykkäämään Facebook-sivusta tai liittymään seuraajaksi Twitterissä.

Esimerkiksi tämän bloggauksen ylälaidassa oleva QR-koodi johtaa SPYM:n Facebookiin. Testaa koodin lukemista omalla älypuhelimellasi!

QR-koodit innovatiiviseen käyttöön!

QR-koodin käyttömahdollisuudet ovatkin rajattomat! Sitä voidaan hyödyntää lähes kaikessa yrityksen markkinointimateriaalissa, mutta toistaiseksi suomalaisessa markkinoinnissa sitä on hyödynnetty valitettavan vähäisesti.

Ja eivät QR-koodit ole ainoastaan yrittäjien ja kaupallisten hyödykkeiden markkinoinnin apukeino; koodeja voidaan hyödyntää vaikkapa bussiaikatauluissa tai luontopolkujen kohteissa. Esimerkiksi Hämeenlinnassa QR-koodeja on sijoiteltu ympäri kaupunkia matkailijoiden (ja miksei paikkakuntalaistenkin) avuksi; lukemalla koodin matkailija saa ajankohtaista lisätietoa paikasta tai kohteesta, jossa hän parhaillaan on!

Keksitkö sinä innovatiivisen ja uuden käyttökohteen QR-koodille?

QR-koodi pähkinänkuoressa:

  • kaksiulotteinen viivakoodi, joka luetaan älypuhelimella
  • koodiin voidaan sisällyttää mitä tahansa merkkejä
  • yleisin käyttötapa on sisällyttää koodiin nettisivun osoite
  • QR-koodia voidaan käyttää markkinoinnissa erittäin monipuolisesti

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.