Pieni Karkkikauppa - eli tarina konversion kehittämiseen verkkosivuillasi

Markkinointi­blogi

Olet luultavasti piipahtanut ostoksille uuteen karkkikauppaan. Kyllä, juuri sinne kadunkulmasta löytyvään herkkukeitaaseen. Monet ystävistäsikin ovat hakeneet sieltä itselleen piristystä päivään.

Sitä et kenties muista, mutta tämä Pieni Karkkikauppa on ollut samalla paikalla jo vuosia. Miksi sitten tuntuu, että vasta viime kuukausina lähes jokainen sinunkin tutuistasi on sortunut syntisiin herkkuihin tässä sympaattisessa pikkuputiikissa?

Taustalla on yrittäjän rohkea viettelysuunnitelma nimeltään konversio-optimointi.

Yrittäjän mietteitä

Sain tilaisuuden haastatella yrittäjää liikettä vastapäätä olevassa kahvilassa. Kesken haastattelun paikalle tuli myös kahvilanpitäjä kuuntelemaan vinkkejä, kuinka saada ikkunashoppaajat maksaviksi asiakkaiksi myös hänen liikkeessään.

KYSYMYS: Miksi päätit keskittyä siihen, kuinka saada liikkeeseesi tulevat ostamaan? Nettipuolellahan tässä yhteydessä puhutaan konversio-optimoinnista.

VASTAUS: Pienessä Karkkikaupassa riitti kyllä hyvin kävijöitä, kuten ymmärtääkseni varsin monilla nettisivustoillakin. Ongelmana oli se, että kävijöistä kovin harva päätyi ostamaan yhtään mitään ja tähän halusin muutosta.

K: Kuinka lähdit purkamaan tilannetta?

V: Seurasin kävijöitä ja huomasin, että kovin harva tuli edes eteistä pitemmälle.  Eikös useiden nettisivujenkin kohdalla tilanne ole sama – etusivulle tulee kyllä hyvin liikennettä, mutta nettikävijät eivät siirry tästä eteenpäin?

K: Kyllä, näitä voidaan hyvinkin verrata toisiinsa. Toisin sanoen huomasit, että kävijöistä kovin harva päätyi syvemmälle liikkeeseesi. Miten lähdit kehittämään tätä?

V: Kokeilin erilaisia kehotuksia ja ohjaavia viestejä. Call to actioneja, kuten nettipuolella sanotaan. Tämä olikin itse asiassa todella hauskaa. Pääsin testaamaan kauan mielessäni pyörineitä ideoita ja tutkimaan, mitkä niistä toimivat parhaiten. Ensimmäisenä painotin myynnissä olevien karkkien hyötyjä ja makuja. Aikaisemmin olin tuonut esille enemmänkin niiden teknisiä ominaisuuksia, kuten valmistusmaita ja karkkien sisältämiä raaka-aineita. Ostajiin tuntui kuitenkin uppoavan paremmin tunteisiin vetoavat viestit, kuten maut ja vaikkapa terveellisyys.

K: Näinpä juuri. Ei ostajia kiinnosta niinkään tekniset ominaisuudet kuin niiden tarjoamat hyödyt. Huomasin, että käytät paljon kuvia.

V: Kyllä, kuvat ovat tuoneet paljon lisäilmettä liikkeeseeni. Aiemmin veljenpoikani nappasi kuvia makeisia syövistä kavereistaan ja käytimme niitä liikkeessä. Tällä kertaa päätin investoida ammattimaiseen valokuvaajaan ja hänen ottamiaan kuvia onkin käytetty kautta linjan markkinoinnissani.

Oppeja nettisivuston ylläpitäjälle

Yllä olevan tarinan yrittäjä oli samassa tilanteessa kuin moni yritys nettisivustoineen. Sivustolle tulee kävijöitä, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Moni näistä puoliteholla toimivista sivustoista jopa maksaa tästä sivustolle tulevasta liikenteestä esimerkiksi AdWords-mainonnan kautta.

Tällainen tilanne ei pidemmän päälle ole kannattavaa. Siksi sivuston konversio-optimointiin onkin syytä kiinnittää huomiota. Nettisivut ovat parhaimmillaan tehokkaasti viritetty moottori, joka tuottaa runsaasti euroja suhteessa sinne tulevaan liikenteeseen.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.