Sisällöntuotanto - osa 1: Sisältö ratkaisee - mutta mitä?

Markkinointi­blogi

”Sisällöntuotannon merkitys korostuu tulevaisuuden markkinoinnissa.”

”Sisältö rynnii kärkisijoille markkinoinnin ammattilaisten painotuksissa.”

”Merkityksellinen sisältö ratkaisee menestyksen nyt ja aina.”

Yllä olevat otsikot ovat kuvitteellisia, mutta ne voisivat olla peräisin lähes mistä tahansa alan blogista tai lehdestä. Sisältö ja sen merkitys markkinoinnissa ovat korostuneet viime aikoina erityisesti sosiaalisen median esiinmarssin myötä.

Sisältö ratkaisee, mutta mistä oikeastaan on kysymys?

Tähän kysymykseen pyrimme vastaamaan tämän neliosaisen blogisarjan myötä. Avaamme maagista ovea sisällöntuotannon kiehtovaan maailmaan, jossa markkinointi on ilmaista, asiakkaiden tavoittaminen helppoa ja keijukaiset ratsastavat yksisarvisilla. Lisäksi kerromme siitä, mitä sisällöntuotanto oikeastaan tarkoittaa ja miksi se on tärkeää.

Palataanpa perimmäisen kysymyksemme äärelle:

Mitä sisältö oikeastaan ratkaisee?

Kun asiakkaasi näkee myyntiviestisi ensimmäisen kerran, on prosessi hänen pääkoppansa sisällä jotakuinkin seuraava:

  1. Ulkoasu tekee ensivaikutukset (0–3 sekuntia)
  2. Otsikot ja kuvat herättävät asiakkaan mielenkiinnon (0–5 sekuntia)
  3. Asiakkaasi lukee viestin alun ja päättää, kiinnostaako loppu (5–10 sekuntia)
  4. Asiakkaasi perehtyy viestin sisältöön (10 sekuntista tunteihin)

Ensimmäiset sekunnit ovat kriittisen tärkeitä: ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, ovatko tiedot oikeilla paikoillaan, onko asiat helppo löytää jne. Tämän jälkeen sisältö tekee työn. Onpa kyse pelkästä tekstistä, tekstistä ja kuvista, videoista tai mistä tahansa muusta formaatista, sisältö vie viestisi perille.

Sisällön tehtävä on siis varmistaa, että asiakkaasi viihtyy kanssasi; että asiakkaasi ymmärtää, mistä tuotteessasi tai palvelussasi on kyse ja että markkinointiviestisi johtaa toimintaan – siis kaupantekoon tai myyntiprosessin etenemiseen. Ilman asiakasta kiinnostavaa sisältöä viestisi on tyhjä kuori, joka kumisee onttouttaan.

Sisältö siis ratkaisee, mitä mieltä asiakkaasi on markkinointiviestinnästäsi ja siten myös yrityksestäsi. Sisältö tekee kauppaa.

Lue blogisarjan seuraavat osat:
Osa 2: Laajasti ymmärretyn myyntipuheen anatomia
Osa 3: Pieleen mennyt sisältö - hyvää asiaa asian vierestä
Osa 4: Huonon sisällön tunnusmerkkejä

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.