Some tehokkaaseen käyttöön yrityksessäsi!

Markkinointi­blogi

Sosiaalinen media eli some tuntuu olevan monelle yritykselle hieman epämääräinen käsite. Sosiaalisesta mediasta puhutaan jatkuvasti ja se on ehdottomasti tulevaisuuden media – silti vain harva yritys tietää mitä mahdollisuuksia some tarjoaa, saati osaa käyttää sitä tehokkaasti. Useimmiten some jää markkinointitoimenpiteissä täysin taka-alalle – tai sitten sen käyttöön ei uskalleta hypätä lainkaan mukaan.

Miksi kannattaa lähteä mukaan someen?

Periaatteessa kaikki yritykset ovat sosiaalisessa mediassa – halusivatpa ne sitä tai eivät. Someen sisältyy paljon erilaisia palveluita ja sovelluksia. Käytännössä kaikki, mitä yrityksestä netissä puhutaan, on sosiaalista mediaa. Ja kuten tiedämme, ihmisten mielipiteet, suosittelut sekä erityisesti julkinen negatiivinen palaute vaikuttavat ihmisten ostokäyttäytymiseen.

Jos yrityksestäsi joka tapauksessa puhutaan netissä, eikö olisi hyvä, että myös yrityksesi tietäisi mitä siitä puhutaan? Parhaassa tapauksessa yrityksesi voisi kommentoida asiallisesti siihen kohdistuvaa kritiikkiä ja välttyä vaikkapa väärinymmärryksiltä tai mustamaalaamiselta.

Sosiaalisen median palveluiden kirjo on runsas, eikä tarkoituksena ole, että yritys olisi mukana jokaisessa palvelussa – todennäköisesti se ei edes olisi kannattavaa. Somen paletista löytyy varmasti jokaiselle yritykselle yksi tai muutama varteenotettava vaihtoehto kokeiltavaksi. Yleensä kokeileminen on ilmaista ja vaatii ainoastaan aikaa ja hieman vaivaa. Ja hei, pahimmassa tapauksessa some-kokeilu on täysi floppi, mutta onneksi myös somen käytön lopettaminen on yhtä helppoa! Jos et kokeile, et voi tietää, miten some omalle yrityksellesi toimisi.

Mitä somen käyttö vaatii?

Harva markkinointitoimenpide on ilmainen. Some kuitenkin on – ainakin näennäisesti. Yrityksen some-tilien, sivujen ja ryhmien luominen on useimmiten täysin ilmaista. Varsinaisen rahan sijaan tehokas ja tuloksiin tähtäävä somen käyttö vaatii kuitenkin runsaasti aikaa ja panostuksia. Ja kuten sanonta kuuluu: aika on rahaa. Pelkkä Facebook-sivun perustaminen ei riitä, vaan sivulle pitää myös luoda sisältöä ja vastata asiakkaiden palautteisiin aktiivisesti.

Jotta somea voitaisiin käyttää tehokkaasti, täytyy siihen panostaa. Some on otettava osaksi markkinointisuunnitelmaa ja somen käyttöä on suunniteltava tarkasti jo ENNEN sosiaaliseen mediaan heittäytymistä. Vaikka sosiaalinen media elää koko ajan ja kaikkea siellä tapahtuvaa ei voi ennustaa, on hyvin suunniteltu kuitenkin jo puoliksi tehty.

Somen tavoitteita voi olla monenlaisia. Sosiaalisessa mediassa voidaan pyrkiä vaikkapa luomaan keskusteluyhteys asiakkaisiin, luomaan aktiivinen palautekanava, lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta tai saada asiakkaat sitoutumaan yritykseen entistä paremmin.

Vaikka tavoitteet tulisikin määritellä huolellisesti, usein tuntuu, että yritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa vain siksi, että siellä ”kuuluu olla”. Tavoitteita ei määritellä, eikä edes vaivauduta miettimään, mitä sosiaalisen median avulla voitaisiin saavuttaa. Kun tavoitteita ei ole määritelty, eipä somen kautta saatuja tuloksiakaan pystytä mittaamaan.

Miten somea mitataan?

Puutteellisten tavoitteiden lisäksi syynä mittaamisen poisjääntiin voi olla myös se, että ei ole oikein selvää, mitä sosiaalisesta mediasta voidaan mitata. On totta, että moni asia somen piirissä jää konkreettisen mittaamisen ulkopuolelle, eikä somen mittaaminen tai siinä käytetyt välineet ole vielä kovin vakiintuneita. Silti somesta löytyy useita eri elementtejä joita voi – ja kannattaa – mitata. Mitatessa täytyy kuitenkin muistaa, että sosiaalinen media on aina pidempiaikainen panostus; tuloksia ei kannata odottaa viikossa eikä kahdessakaan.

Yksinkertaisimmillaan mittaamisen kohteena voi olla kävijä- tai jäsenmäärät; montako kertaa YouTube-video on katsottu ja montako fania Facebook-ryhmässä on. Monesti pelkkää kävijämäärää tärkeämpää on kuitenkin mitata sitä, kuinka moni kävijöistä on ostava asiakas tai kuinka moni somessa yrityksestä tietoiseksi tullut asiakas johtaa liidiin.

Pelkkien kävijämäärien lisäksi mittauksen kohteena voi olla somessa oleva sisältö – sekä keskustelujen että hakujen sisältö. Myös osallistumisen määrää yleisesti voidaan mitata; kauanko sivuilla on vietetty aikaa, paljonko kohteista on tykätty tai kuinka usein niitä on kommentoitu. Mitata voi myös sitä, kuinka paljon palautetta yritys saa somen kautta ja mitä hyötyä palautteesta on – sekä miten sana leviää eteenpäin somen kautta.

Mittaamisen ulkopuolelle jää kuitenkin moni asia etenkin somen keskustelevasta ulottuvuudesta sekä sitouttamisesta. Sosiaalinen media voi olla hyvä keino avata kanava reaaliaikaiseen ja avoimeen kanssakäymiseen (nämä asiat voivat vaikuttaa myynnin lisääntymiseen), mutta harvoin niitä pystytään tarkasti mittaamaan.

Vaikka mittaamisen ulkopuolelle jääkin monia asioita, vähintäänkin yhtä montaa asiaa kuitenkin voidaan mitata. Somen mittarit kannattaa ottaa käyttöön ja seurantaan panostaa – eihän muuten tiedetä edes sitäkään vähää somen kannattavuudesta. Sosiaalisen median käytön yrityksessä ei tarvitse edetä mutu-tuntumalla tai fiilispohjalla – tuntemuksien tueksi on mahdollista saada konkreettisia lukuja ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.