Jouluviestintä - Osa 1: Miksi asiakkaita pitää muistaa jouluna?

Markkinointi­blogi

Joulu on jälleen kohta käsillä, ja yrityksille se tarkoittaa lähestyvän joululoman lisäksi myös joulutervehdyksen lähettämistä asiakkaille, henkilökunnalle tai muille sidosryhmille.

Joulutervehdyksen pähkäily voi monessa yrityksessä aiheuttaa harmaita hiuksia. Mitä uutta jouluviestintään keksisi tänä jouluna vai mennäänkö perinteisellä mallilla? Ketä kaikkia pitää muistaa ja onkohan asiakasrekisteri edes ajan tasalla?

SPYM:n kaksiosaisessa jouluviestintä-blogissa saat apuja tähän jokavuotiseen pulmaan

Miksi jouluviestintä on tärkeää?

Asiakasviestintä yleisesti ottaen on tärkeä keino osoittaa, että yritys välittää asiakkaistaan. Markkinoinnin kannalta se on hyvä keino myös pitää yritys asiakkaidensa mielissä; yritys, joka ei anna itsestään kuulua mitään, jää helposti unholaan.

Perinteisesti jouluna on tapana muistaa ystäviä, sukulaisia ja tuttuja joulukortilla. Sama ilmiö on rantautunut jo pitkän aikaa sitten yritysmaailmaan; yrityksen eri sidosryhmiä on tapana muistaa joulutervehdyksellä.

Joulutervehdys tarjoaa hyvän kanavan muistuttaa asiakasta yrityksen olemassaolosta ja samalla antaa asiakkaalle lämpimän ja inhimillisen tunteen asiakkaan toiminnasta. Joulutervehdyksellä asiakkaitaan muistava yritys herättää positiivisia tunteita enemmän kuin yritys, joka unohtaa joulutervehdyksen.

Parhaimmillaan joulutervehdys on markkinointia ilman markkinointia. Joulutervehdykseen ei liitetä huipputarjouksia tai muutenkaan mainosteta yrityksen tuotteita; joulutervehdys on puhtaasti lämminhenkinen hyvän joulun toivotus. Parhaimmillaan joulutervehdys kuitenkin palauttaa yrityksen asiakkaiden mieliin ja muuttaa passiiviset asiakassuhteet jälleen aktiivisiksi.

Vaikka joulutervehdys onkin hyvä ja vakiintunut asiakasviestinnän tapa, muistathan, ettei asiakasviestinnän tulisi tapahtua ainoastaan kerran vuodessa. Parhaiten pysyt asiakkaasi huulilla säännöllisellä asiakasviestinnällä! Jotta asiakasviestintää voitaisiin toteuttaa säännöllisesti pitää yrityksen asiakasrekisterin olla kunnossa. Tämä vaatii jatkuvaa asiakasrekisterin ylläpitoa ja päivitystä – myös muulloin kuin ainoastaan jouluna.

Milloin joulutervehdys kannattaa lähettää?

Kiireisimpien työkuvioiden vyöryessä päälle jouluviestintä jää usein taka-alalle; ennen joulua – ja lomaa – on monta muistettavaa asiaa, eikä joulutervehdyksen pohtiminen useinkaan ole niistä päällimmäisenä. Jotta asiakastyytyväisyys saadaan pidettyä korkealla myös seuraavana vuonna, kannattaa jouluviestintään kuitenkin uhrata useampia minuutteja – ja ajatuksia.

Vaikka joulutervehdys suoritetaankin vasta joulun alla, ei sitä kannata jättää liian myöhäiseen ajankohtaan. Etenkin yrityksille kohdistetuissa joulutervehdyksissä tulisi tervehdyksen olla perillä viimeistään joulukuun puoleenväliin mennessä – jotta tervehdys varmasti tavoittaa vastaanottajansa ennen joulua. Johtoporras saattaa jäädä joululomailemaan jo hyvin aikaisessa vaiheessa, joten kannattaa huolehtia siitä, ettei joulutervehdys tule luetuksi vasta uuden vuoden puolella.

Mikäli joulutervehdys lähetetään postitse, asettavat Itellan aikataulut jo tietyt rajat viimeiselle DL-päivälle. Sähköisesti tai henkilökohtaisesti toimitettavan joulutervehdyksen voi toki toimittaa vielä myöhemminkin, mutta ei kenties kannata. Vai millaisen mielikuvan sinulle antaisi 23.12. klo 16.30 sähköpostilla lähetetty joulutervehdys? Jos asian voi hoitaa aikaisemmin, ei sitä kannata jättää ainakaan ihan näin viime tippaan.

Mutta myös aikaisen madon nappaajien kannattaa muistaa kohtuus; jotta kyseessä tosiaan on joulutervehdys, ei sitä ole syytä laittaa matkaan vielä lokakuussa. Pääsääntönä voidaan pitää, että 1.-15.12. lähetetyt joulutervehdykset ovat toimivimpia ja sidosryhmät parhaiten tavoittavimpia.

Keille joulutervehdys kohdistetaan?

Joulutervehdyksen kohdistamisesta voisi antaa saman ohjeen kuin sen sisällöstäkin; ihan niin monelle kuin budjetissa vaan on varaa.

Hyvän tavan mukaista on kuitenkin kohdistaa joulutervehdys niin asiakkaille ja yhteistyökumppaneille kuin myös omalle henkilökunnallekin. Joulutervehdys voi olla erilainen eri kohderyhmille; esimerkiksi asiakkaille voi lähettää joulukortin ja henkilökuntaa muistaa pienellä lahjalla.

Tapoja ratkaista asia on varmaan yhtä monta kuin on yrityksiäkin, eikä mikään tapa ole toista huonompi. Vaikka asiakas on aina yritykselle ensisijaisen tärkeä sidosryhmä, ei pidä unohtaa muitakaan sidosryhmiä – ei ainakaan omaa henkilökuntaa ja heidän työpanostaan. Kaikki yrityksen sidosryhmät kannattaa huomioida jouluviestinnässä edes jollain tavalla!

Seuraavassa osassa pohdimme hyvää joulutervehdystä sekä esittelemme lahjaideoita.

Haluatko apua asiakasviestintääsi? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.