Jouluviestintä - Osa 2: Millainen joulutervehdys voi olla?

Markkinointi­blogi

Yrityksen joulutervehdykselle vain mielikuvitus (ja budjetti) asettaa rajat. Minimissään joulutervehdys voi olla sähköpostiviestinä lähetetty ”Kiitos kuluneesta vuodesta!” -teksti. Maksimissaan joulutervehdyksellä voidaan tarkoittaa mitä tahansa lahjuksia maan ja taivaan väliltä.

Useimmille yrityksille joulutervehdykseksi riittää kuitenkin jouluinen viesti asiakkaille.

Mitä jouluviestiin kirjoitetaan?

Joulutervehdyksen kirjoittamisessa kliseisyys ei välttämättä ole pahe. ”Yritys A haluaa kiittää kuluneesta vuodesta ja toivottaa hyvää joulua sekä onnellista uutta vuotta 2012” on kulunut ja lähes jokaisesta joulukortista tuttu lausemalli. Silti se on edelleen toimiva.

Tärkeintä jouluviestissä on se, että siinä sekä kiitetään asiakasta jo kuluneesta asiakassuhteesta että esitetään toivomus yhteistyön jatkumisesta myös tulevaisuudessa.

Vaikka joulutervehdykset perinteisesti ovatkin lämminhenkisiä ja joulun väreissä esitettyjä, mikään ei estä yritystäsi tekemästä joulutervehdyksestä persoonallisempaa ja yrityksen henkeen paremmin sopivaa. Joulupukin ja kuusikranssien sijaan joulukortin kuvassa voi komeilla yrityksen oma tuote joulun hengessä; esimerkiksi lentomatkoja tarjoava yrityksen kortissa voisi olla jouluiseksi koristeltu lentokone tai eläinlääkäriaseman kortissa voisi komeilla koira ja kissa tonttulakit päässään. Myös varsinaiseen jouluviestiä voi värittää liittämällä tekstiin yrityksen toimintaan liittyviä sanoja tai ilmauksia.

Miten jouluviesti lähetetään?

Joulukortti on perinteisin muoto joulutervehdyksen lähettämiseen. Teknologian yleistyessä myös sähköisesti lähetettävä joulukortti on kasvattanut suosiotaan ja on noussut vahvaan asemaan perinteisen postitse lähetettävän joulukortin rinnalle.

Joulukortti-muodon lisäksi jouluviesti voidaan lähettää sähköpostiviestinä, tekstiviestinä tai vaikkapa postin kautta jossain muussa muodossa kuin korttina.

Mitä joululahjaksi?

Jotkin yritykset haluavat jouluviestin lisäksi muistaa sidosryhmiään myös pienellä joululahjalla.

Mitään ohjesääntöä joululahjan sisällöstä ei voida antaa, mutta jotain vinkkejä kuitenkin.

Monesti näkee annettavan joululahjaksi tuotteita, jotka eivät millään tavalla liity yrityksen toimintaan tai palveluihin. Jotta yritystä voitaisiin joululahjankin myötä markkinoida parhaiten, kannattaa joululahjaksi valita jokin yrityksen toimintaan liittyvä tuote tai liittää joulutervehdykseen mukaan jokin etu tai alennus yrityksen palveluista. Jos eivät yrityksen omat tuotteet sovellu lahjaksi annettavaksi, voi lahjana toimia yrityksen logolla tai visuaalisella ilmeellä koristeltu tuote. Esimerkiksi punaviinipullo yrityksen omalla etiketillä on aina oiva valinta.

Yksi osuva valinta joululahjaksi on lahjoittaa jouluviestintään varattu budjetti johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen ja liittää edullisesti toteutettavaan joulutervehdykseen tietoa hyväntekeväisyyskohteesta.

SPYM:ltä apua joulutervehdykseen

SPYM Joulutervehdys on kiireisille yrittäjille paketoitu palvelu, joka helpottaa sinua joulukiireiden keskellä. Tarvitsemme ainoastaan asiakasrekisterisi yhteystiedot ja vartin puhelinhaastattelu – me hoidamme loput!

SPYM Joulutervehdys sisältää:

  • jouluisen uutiskirjepohjan, johon lisäämme yrityksesi logon
  • jouluisen tervehdyksen (tätä varten haastattelemme sinua puhelimitse)
  •  joulutervehdyksen lähettämisen joko sähköisesti tai kirjeitse

Ota yhteyttä ja kysy lisää »

Lue aiempi jouluviestintää käsittelevä blogijuttu »