Markkinoinnin suunnittelu – Osa 4: Tuloksellista markkinointia pienellä budjetilla

Markkinointi­blogi

Pieni yritys on pieni myös resursseiltaan. Useimmat markkinoinnin oppikirjat saavat Coca Cola- ja Harley Davidson -esimerkeillään vähintään yhdeksän kymmenestä yrittäjästä nauramaan epätoivoisesti. Esimerkit sinänsä ovat hyviä, mutta pankkitililtä puuttuu vielä joitakin kymmeniä miljoonia. Miten tuloksellista markkinointia siis suunnitellaan pienellä budjetilla ja mihin rahat oikeastaan kannattaisi käyttää?

Pienellä markkinointibudjetilla pärjää, mutta budjetin tehokas käyttö vaatii toimivaa markkinointisuunnitelmaa ja hyviä ideoita. Nyt ei siis puhuta viraalivideoista YouTubessa tai Facebookin ”Jos 50 000 liittyy, syön alushousuni” -ryhmistä. Hyvillä ideoilla tarkoitetaan edullisia, suoraviivaisesti ja rivakasti kaupaksi kääntyviä markkinointiponnistuksia.

Selvitä budjetin suuruus

Kun tiedossa on yrityksesi keskimääräisen kaupan arvo, kate ja myyntisuppilo, voidaan laskea ainakin raaka arvio siitä, millainen markkinointibudjetin pitäisi olla. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että 3-7 prosenttia vuosiliikevaihdosta pitäisi kohdentaa markkinointiin.

Kun on selvillä millainen markkinointibudjetin pitäisi olla, alkaa useassa toimistossa hillitön pähkäily: miten näin ja näin pienellä budjetilla saataisiin nopeasti suuria tuloksia? Vastaus on usein ”Ei mitenkään.” Paljon olennaisempaa on se, miten pienellä budjetilla saadaan nopeasti pieniä tuloksia, joiden avulla voidaan jälleen kierrättää rahaa markkinointiin ja näin kasvattaa myös markkinointibudjettia. Isot tulokset tulevat pienissä erissä.

Laske myös aikabudjetti

Rahan lisäksi on myös toinen budjetti, joka pitäisi huomioida markkinointisuunnitelmaa tehtäessä – aikabudjetti. Osa markkinoinnin kanavista on selkeästi suuritöisempiä ja osa helpompia käyttää.

Perinteinen mainonta tv:ssä, radiossa tai lehdissä on karrikoiden hyvinkin helppoa: mainosmateriaali kuntoon ja sitten odotetaan soittoja.

Markkinointipaletin uudemmat pensselit puolestaan vaativat hieman enemmän rakkautta ja Substralia: esimerkiksi sisältömarkkinointi ja sosiaalisen median työkalut vaativat selkeästi enemmän aikaa ja paneutumista. Ne ovat myös monesti rahassa mitaten edullisimpia tai jopa ilmaisia.

Tässä piileekin suurin vaara markkinointibudjetin suhteen: yrittäjä laskee herkästi blogin tai Facebook-ryhmän ylläpidon ilmaisiin markkinoinnin keinoihin eikä ota käytettyä työaikaa huomioon. Aika on kuitenkin rahaa, työaika on sisään tulevaa rahaa! Ja kun aikaa ei ole suunniteltu käytettävän johonkin asiaan, jää koko homma usein tekemättä.

Usein myös omasta osaamisesta on varsin ruusuinen kuva, minkä vuoksi pienten asioiden tekemiseen kuluu aivan liian paljon arvokasta aikaa. Jos yrittäjä laskisi näille tunneille arvon, alkaisi yrityksen lasku markkinoinnista kasvaa melkoiseksi. Samasta syystähän kirjanpito on annettu useimmissa firmoissa alusta asti ammattilaisten hoitoon.

Viisi ohjetta pienelle markkinointibudjetille

Pienelläkin budjetilla voidaan tehdä markkinointia. Pienellä budjetilla pelattaessa suunnittelun ja osumatarkkuuden merkitys kuitenkin korostuvat. Pienen markkinointibudjetin käyttöön voisikin antaa viisi ohjetta:

  1. Suunnittele markkinointitoimenpiteet hyvin!
  2. Tähtää tarpeeksi pieneen kohderyhmään kerrallaan.
  3. Panosta markkinointiin, joka kääntyy nopeasti kaupoiksi.
  4. Käytä edullisilla tai ilmaisia työkaluja säännöllisen markkinoinnin selkärankana.
  5. Mittaa ja analysoi toimenpiteiden tulokset seuraavaa suunnittelukierrosta varten.

Kiinnostuitko? Haluatko tietää lisää markkinoinnin suunnittelusta ja markkinointisuunnitelman laatimisesta? Ota yhteyttä, niin katsotaan markkinointisi kuntoon.

Lue myös muut blogisarjan osat:

Osa 1: Mitä hyötyä markkinointisuunnitelmasta on?
Osa 2: Määritä mittarit ja tavoitteet, muista myös seuranta
Osa 3: Miten se asiakas sitten tavoitetaan?