Sisällöntuotanto - osa 4: Huonon sisällön tunnusmerkkejä

Markkinointi­blogi

Huonoa sisältöä on kahdenlaista: teknisesti heikkotasoista (oikeinkirjoitus, julkaisutapa) ja sisällöllisesti huonoa. Sisällöllisesti huonoa tekstiä – tai laajemmin sisältöä – olemme käsitelleet aiemmissa sisällöntuotantoa koskevissa blogikirjoituksissa. Nyt on aika napata framille muutama tekninen seikka.

Taustoitan kuitenkin vielä hieman. Markkinointimateriaalisi viestii palvelusi tai tuotteesi laatua, asiantuntemustasi ja yrityksesi osaamista. Millaisen kuvan antaa markkinointimateriaali, joka vilisee kirjoitusvirheitä? Suurehko osa ostajista nimittäin tunnistaa kirjoitusvirheen sellaisen nähdessään, vaikkei itse kirjoittaisikaan sujuvasti.

1. Liian pitkät lauseet ja lauseiden ketjutus

Liian pitkät lauseet on helppo tunnistaa tekstistä. Varsinaista sanamäärää on mahdotonta sanoa, mutta jos markkinointimateriaalisi alkaa vaikuttaa enemmän lakitekstiltä sivulauseen sivulauseineen, on syytä katkaista asia jostakin kohtaa. Edellä oleva lause on hyvä esimerkki liian pitkästä lauseesta.

Liian pitkään tekstiin auttaa lauseen katkaiseminen pariin osaan. Pidä kuitenkin huolta myös kielen sujuvuudesta. (Tähän muuten auttaa ääneen lukeminen, vaikka se saattaakin alkuun vaikuttaa pöljältä.)

2. Erilleen kirjoitetut yhdyssanat

Yhdyssanavirheet näyttävät yleistyvän vuosi vuodelta. Suurin osa yhdyssanavirheistä on mallia yhdys_sana_virhe, jolloin yhdyssanan eri osat kirjoitetaan erikseen. Mikäli olet epävarma, kysy Googlelta. Toistaiseksi suurin osa ihmisistä kirjoittaa yhdyssanansa oikein, joten tuloksiin uskaltaa luottaa. Toki kannattaa valita myös tarkastelukohdaksi luotettava lähde, esimerkiksi viranomaistaho tai sanomalehti.

3. Pilkkuvirheet – ja ne muut välimerkit

Suomen kielen pilkkusäännöt eivät ole perusasioiden osalta oikeasti järin vaikeita. Ne vaativat kuitenkin jonkin verran ymmärrystä lauseenjäsennyksestä. Hyviä sääntöjä on kuitenkin olemassa vaikka millä mitalla. Niistä lisää esimerkiksi täältä.

Suomi on rikas kieli myös välimerkkien käytön suhteen. Kuitenkaan ..., !!!, ??? tai niiden yhdistelmät, kuten ..! ..? ja .!. eivät varsinaisesti kuulu tyylikkääseen markkinointiviestintään. Yksi huutomerkki tai kysymysmerkki vie viestin perille paljon tehokkaammin kuin kolme.

4. Bonussektori: Tahalliset tyylirikot

Mikäli perusasiat ovat hallussa, tahalliset tyylirikot tai suoranaiset virheet voivat lisätä viestin tehoa. Toimiakseen ne kuitenkin vaativat, että ympäröivä viesti on kunnossa.

Lopetan vuodatuksen kirjoituspöydän laidalta tähän.

Kirjoittaja on SPYMin copywriter, joka ei haluaisi itseään kutsuttavan copywriteriksi, vaan markkinointisanoittajaksi.

Lue blogisarjan aiemmat osat:
Osa 1: Sisältö ratkaisee - mutta mitä?
Osa 2: Laajasti ymmärretyn myyntipuheen anatomia
Osa 3:
Pieleen mennyt sisältö - hyvää asiaa asian vierestä

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.