Pienet suuret erot – hakusanamainonta & hakukoneoptimointi

Markkinointi­blogi

Ovatko hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi kuin kissat ja koirat; aina rähisemässä keskenään. Vai sittenkin mitä parhaimmat ystävykset?

On totta, että hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi eroavat toisistaan paljon. Tavoitteet ovat kummassakin toki samat: saada lisää kävijöitä nettisivuille. Tämän jälkeen alkaakin löytyä eroja.

Maksullista vai ilmaista?

Siinä missä hakusanamainontaa tekevä maksaa näkyvyydestä, on hakukoneoptimoijan taktiikkana rakentaa nettisivuston sisällöstä hakukoneita miellyttävä, jotta sivut näkyisivät hakutuloksissa ilmaiseksi. Tämä taktiikka ei tuota yhtä nopeasti tuloksia, mutta vaikutukset voivat olla pitkäkestoisempia ja kukkarolle edullisempia.

Parhaat tulokset saadaan kuitenkin kippaamalla kumpikin näistä tavoista yrityksen markkinoinnin työkalupakkiin. Mainostaminen yhdessä hyvien hakutulosten kanssa tuottaa parempia tuloksia. Mainoksia klikataan alan eksperttien mukaan jopa 65 % todennäköisemmin silloin, kun hakutuloksissa näkyvät sekä yrityksen mainos että luonnollinen hakutulos ensimmäisellä sijalla.

Kannattaa myös muistaa, että hyvin tehty sisältö laskeutumissivulla (eli sivulla, jonne hakusanamainoksella ohjataan – täällä lisää siitä, mikä laskeutumissivu on) parantaa mainosten sijoitusta – Google nimittäin palkitsee mahdollisimman sujuvasta hakukokemuksesta.

Testaa mainosviestejäsi – helposti!

Toinen tärkeä ero on siinä, että hakusanamainonta tarjoaa hienon mahdollisuuden testata erilaisia mainosviestejä vaikkapa yrityksesi myyntiesitettä varten. Voit kokeilla oikeilla asiakkailla mikä viesteistäsi puree parhaiten; ilmainen kotiinkuljetus, 2 vuoden takuu vai kenties 110%-tyytyväisyystakuu. Edullisempaa tapaa testata eri viestejä saa hakea!

Asiakkaitasi puhutteleva viesti on tärkeää myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Asiakkaita palveleva sisältö on juuri sitä, mitä hakukoneet haluavat käyttäjilleen tarjota.

Pohjimmiltaan onkin kyse siitä, kuinka hyvää sisältöä pystyt asiakkaillesi tarjoamaan – oli kyseessä sitten tekstiviestiäkin lyhyempi hakusanamainos tai palveluasi esittelevä 20-sivuinen osto-opas.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.