Ota stage haltuun!

Markkinointi­blogi

Tapahtuman sponsoroinnista tulee monelle mieleen surullisena repsottava bannerinrepale esiintymislavan nurkalla.  Sponsoroinnista on mahdollista luoda molempia osapuolia aidosti hyödyttävä kokonaisuus. Se vaatii kuitenkin sekä tapahtumajärjestäjän että sponsorin valmiutta miettiä kolmatta tahoa, joka näitä ympäri tapahtuma-aluetta heiteltyjä logoja joutuu katsomaan: tapahtumakävijää. 

Aiemmassa työssäni suunnittelin sponsorointia työkseni ja törmäsin monenlaisiin ratkaisuihin tapahtumia kiertäessäni. Samalla tavalla kuin kaupassa mietitään katkeamatonta ostopolkua ja nettikaupassa ostokokemusta, on tapahtuman mietittävä tapahtumakävijän kokemusta tapahtumaportilta illan viimeiseen biisiin asti. Sponsori kytkeytyy osaksi tätä ketjua. Avainsanana on nimenomaan kytkeytyminen, ei päälle liimaaminen!

Tapahtuman tarkoituksena on luoda elämyksiä, joita kävijät arvostavat. Samaa logiikkaa noudattaen myös tapahtuman sponsorien on tuotettava elämyksiä, jotka ovat linjassa tapahtuman kanssa.

Kuinka sitten sponsorin kannattaisi olla tapahtumassa mukana, jotta myös markkinointitavoitteet täyttyvät? Tärkeintä on ymmärtää, mitä tapahtumakävijät haluavat ja tarjota sitten tätä.

Vip-passeja festarivieraille

Ilokseni olen vuosien mittaan päässyt todistamaan useita onnistuneita toteutuksia. Vähemmän onnistuneet toteutukset olivat tietysti silloisten kilpailijoiden tekemiä. Yksi onnistuneesti tapahtuman ja sponsorin tavoitteet täyttänyt toteutus oli vip-passipiste sponsorin teltalla. Kieli poskessa tehty vip-passi tarjosi tapahtuma-alueella pieniä yllätysetuja, mm. riksakuljetuksia. Pian tuhannet tapahtumakävijät kyselivät, mistä hekin saisivat riksakyytiin oikeuttavan passin.

Jo toisena tapahtumapäivänä teltalle olikin jopa puolen tunnin jono, kun tapahtumakävijät halusivat valokuvalla personoidun vip-passin omakseen. Personointia varten tapahtumakävijät saivat käyttöönsä garderoobin, jossa oli tapahtumassa sinä vuonna esiintyvien artistien trademark-asusteita. Käkkäräperuukit, tummat aurinkolasit sekä bling-bling –korut löysivät villejäkin yhdistelmiä luovalla tuulella olleiden festarivieraiden käsissä.

Seurauksena oli, että sponsorin vip-passi roikkui monella kävijällä koko tapahtuma-ajan kaulassa. Viimeisenä tapahtumapäivänä sana vip-passeista olikin kiirinyt useimpien korvaan ja passit loppuivat kesken!

Tapahtumaosallistumista mietittäessä ei siis ole kyse niinkään siitä, kenellä on suurin budjetti. Pikemminkin onnistujia ovat ne, joilla on paras ymmärrys tapahtumakävijöistä ja erityisesti omista asiakkaistaan kävijöiden joukossa. Enää tarvitaan ripaus mielikuvitusta ja rohkeutta toteuttaa saatu idea.

Kysy meiltä lisää – täältä löydät yhteystietomme.