Sanakirja: Sissimarkkinointi

Markkinointi­blogi

Sissimarkkinointi on hankala sana, joka on kohtuullisen vähäisessä käytössä. Kaikkia sissimarkkinoinnin tunnuspiirteet omaavia markkinointikampanjoita ei välttämättä kutsuta sissimarkkinoinniksi, eivätkä kaikki yritykset edes tiedä mitä sissimarkkinointi on.

No mitä se sitten on?

Epätyypillistä markkinointia

Lyhyesti selitettynä sissimarkkinoinnilla tarkoitetaan epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin.

Sissimarkkinointikampanjoita tehdään yleisimmin Internetin kautta; apuna voi hyödyntää somea, äänestyksiä tai muita yhteisöllisiä verkkopalveluita. Toki sissimarkkinointi usein jalkautuu myös konkreettisesti kaduille. Koska sissimarkkinoinnin tunnuspiirteenäkin on epätyypillisyys, ei tyypillisiä piirteitäkään pystytä luettelemaan.

Mikä tekee sissimarkkinoinnin?

Erona muuhun mainontaan voidaan selkeimmin pitää sitä, että sissimarkkinoinnin keskiössä ovat uudet luovat ideat. Huomio pyritään herättämään epätavallisin keinoin – mitä mielikuvituksellisempi, sen parempi.

Sissimarkkinoinnin toimenpiteet ovat lähes poikkeuksetta sellaisia, että ne pystytään tekemään pienellä budjetilla – jopa ilmaiseksi. Samalla tavoitteena kuitenkin ovat isot tulokset; valtakunnallinen näkyvyys, paikkakunnan kiinnostavimmaksi toimijaksi nouseminen tai ilmainen julkisuus vaikkapa lanseeraukselle. Isoa kassaa tärkeämpää ovatkin hyvät ideat.

Sissimarkkinoinnissa puskaradio (joko perinteisesti tai somen kautta) on usein isona apuna. Puskaradion levittämänä tieto leviää nopeasti eteenpäin ja tavoittaa lyhyessäkin ajassa suuren määrän ihmisiä – mainoskampanjana saman määrän tavoittaminen söisi niin paljon euroja, ettei pienyrittäjä uskaltaisi edes haaveilla moisesta.

Monesti sissimarkkinointiin liittyy myös se, että markkinointitempaus ei suoraan paljasta, kuka on taustalla ja miksi. Sissimarkkinointia ei aina pystytä todistamaan markkinointitoimenpiteeksi. Hyvänä esimerkkinä on Ronald McDonaldin kaappaaminen, jota epäiltiin heti tuoreeltaan McDonaldsin sissimarkkinoinniksi. Sitähän se oli, mutta ei kuitenkaan McDonaldsin toteuttamana vaan tempaus liittyi Showroom Helsingin FLA-näyttelyyn.

Ronaldin tapauksessa sissimarkkinointia harjoittanut taho selvisi melko nopeasti. Aina firma sissimarkkinoinnin takaa ei selviä ja monen tempauksen suora yhteys markkinoivaan firmaan voi jäädä mysteeriksi. Jokaiselle sissimarkkinointikampanjalle on kuitenkin yhteistä se, että sen järjestänyt yritys saa jollain tavalla itselleen lisää julkisuutta, näkyvyyttä tai myyntiä.

Sissimarkkinointi pähkinänkuoressa:

  • markkinointi, jota toteutetaan epätavallisin keinoin
  • tavoitteena suuret tulokset pienin panostuksin
  • voidaan tehdä erittäin edullisesti – jopa ilmaiseksi
  • ei välttämättä paljasteta suoraan, mikä yritys on kampanjan taustalla

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.