Sanakirja: Laskeutumissivu

Markkinointi­blogi

Laskeutumissivu on yksittäinen sivu nettisaitillasi, jolle nettisurffailija ensimmäisenä saapuu. Laskeutumissivuja voi olla useita, sillä jokainen sivu, jonne voidaan tulla suoraan netistä, on laskeutumissivu. Käytännössä laskeutumissivuiksi usein määritellään kuitenkin sivut, jotka on tietoisesti rakennettu sellaisiksi.

Miksi kiinnittäisit huomiota laskeutumissivuun? Hyvä laskeutumissivu palvelee nettikäyttäjää paremmin ja tuo yritykselle enemmän bisnestä. Laskeutumissivu on nettisurffaajan ensimmäinen kontakti yritykseesi ja mikä tärkeintä, juuri tiettyyn tarjoamaasi tuotteeseen tai palveluun. Ja ensivaikutelmalla on väliä.

Tämän takia etusivu (joka usein on tärkein laskeutumissivusi) ei välttämättä ole paras laskeutumissivu uudesta tuotteesta kertovalle kampanjallesi. Miksi heittäisit asiakkaan oman onnensa nojaan etusivullesi ja toivoisit, että hän löytää etsimänsä tuotteen, kun voisit ohjata ostavan asiakkaan juuri hänen etsimänsä tuotteen pariin?

Miten laskeutumissivua voi hyödyntää?

Oletetaan, että sinulla on pihatarvikkeita myyvä yritys ja haluat tehdä kampanjan valikoimaasi uutena artikkelina saapuvista lehtipuhaltimista. Etusivulle kattavaa esittelyä ei voi eikä kannata mahduttaa, joten teet uuden alavälilehden, jossa kuvaat tuotteen hyötyjä sekä ominaisuuksia.

Tehtävänäsi on nyt kertoa asiakkaillesi uusista naapurustoa riemastuttavista turbopuhaltimista. Päätät laittaa mainoksen tuttuun lehteen. Mutta ennen kuin laitat mainoksen matkaan, lisäät sen nurkkaan laskeutumissivusi nettiosoitteen. Näin pääset testaamaan lehtimainonnan tuomia nettikävijämääriä ja saat tietoa sen tehokkuudesta.

Kuinka tämä tehdään käytännössä? Google Analyticsin avulla voit seurata sivulle tulevan suoran liikenteen määrää. Suoralla liikenteellä tarkoitetaan siis niitä sivuilla kävijöitä, jotka ovat tulleet laskeutumissivulle suoraan, eli ovat kirjoittaneet kyseisen osoitteen internetselaimeen. Selvä piikki lehtimainoksen julkaisun jälkeen kertoo selvää kieltä onnistuneesta kampanjasta ja voit hyvillä mielin panostaa myös jatkossa kampanjointiin sinulle tutuissa medioissa.

Myös esitteissä ja flyereissä kannattaa kertoa tarkka laskeutumissivu yleisemmän etusivun sijaan. Ja vielä tarkempaan seurantatietoon pääset kiinni, jos toteutat sähköisen markkinointikampanjan. Voit seurata kampanjasi tuloksellisuutta vaikka päivittäin ja vertailla tarkkaan eri liikennelähteitä, joiden kautta laskeutumissivullesi on päädytty. Tällöin voit arvioida mitkä markkinointikanavat tuovat sivullesi eniten kävijöitä suhteessa maksamaasi hintaan.

Laskeutumissivu pähkinänkuoressa:

  • nettisivu, jolle kävijä ensimmäisenä saapuu
  • kertoo lisätietoja nettikävijän etsimästä tuotteesta tai palvelusta
  • toimii ostohalujen herättäjänä, usein myös suora myyntisivu
  • lisää kampanjan tehon mitattavuutta

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.