Ideoiden merkitys markkinointiviestinnässä

Markkinointi­blogi

Ideat ovat tuloksellisen markkinoinnin polttoainetta. Ne nostavat tietyt kampanjat kaiken kansan huulille ja hautaavat toiset ikuiseen pimeyteen huonojen suorapostitusten kaatopaikalle. Ideat. Mutta mitä ne oikeastaan ovat?

Näytös 1: Turhautuminen

Eräänä väsyneenä torstai-iltana toimistolla jossain päin Suomea:

"Noh, mitäs me nyt tehdään keväällä? Joku hyvä kamppis pitäisi pyörittää."

"Joo, niin pitäs."

Viisi vaivaantunutta ilmettä ja viisi hieman liian hiljaista ja oudon mutinan täyttämää minuuttia myöhemmin:

"Ei tästä nyt oikeesti tuu mitään... Pistetäänkö vaikka kaikki ideoita paperille ja istutaan viikon päästä uudelleen alas?"

Miksi ideoilla on väliä?

Ideoilla on olennainen rooli markkinointiviestinnässä, sillä hyvä idea aiheuttaa aallokkoa – kerää huomiota markkinamerellä. Hyvä idea nostaa markkinointiviestin esiin keskinkertaisuuden keskellä, vaikka toteutus olisi hieman heikompikin. Hyvällä toteutuksella hyvä idea nousee suorastaan loistamaan harmaasta massasta.

Hyvä idea antaa viestin vastaanottajalle mahdollisuuden oivaltaa jotakin uutta tai lähestyä asiaa uudesta näkökulmasta. Se herättää tunnereaktion; tärähtää nauruhermoon tai syöksyy suoraan sydämeen. Olennaista on, että hyvän idean ja toteutuksen avulla herätetty tunnereaktio auttaa viemään viestin sisällön asiakkaan muistiin ja pitämään sen siellä.

Lisäksi hyvän idean avulla voidaan saavuttaa selkeästi parempia tuloksia edullisemmalla budjetilla. Kukapa ei pitäisi siitä, että pieni ilmoitus leviäisi verkossa influenssan tavoin.

Näytös 2: Jäniksen hetki

Idea! PAM. Lamppu syttyy ja palaa saman tien jäniksen hypätessä tielle. Sitten onkin taas pimeää.

"Mihin se oikein meni? Siis jänis. Ei kai se sentään alle jäänyt. Olisi kuulunut rutinaa..."

Myöhemmin kotona mieleen muistuu, että mielessä oli hyvä idea. Eipä tullut kirjoitettua muistiin.

Miksi ideat ovat yliarvostettuja

Ideoista kuitenkin hössötetään aivan liikaa. Tavallisesti onnistumiset markkinoinnissa ja myynnissä eivät kiteydy ideoihin vaan kovaan työhön. Tämä työ koostuu markkinoinnin peruspalasista, kuten hyvistä tuotteista ja palvelusta, "ihan tavallisten" markkinointiviestien lähettelystä sekä aktiivisesta soittelusta asiakkaille – niin uusille kuin vanhoille.

Vain pieni osa menestyksen rakentamisesta on ideoita ja nerokkuutta. Oikeastaan ideat ja nerokkuus ovat pikemminkin merkkejä hyvin tehdystä perustyöstä, jonka kautta luodaan edellytykset menestymiselle. Ja useimmille yrityksille tämä perustyö on kaikki, mitä tarvitaan. Ainoa hyvä idea, jonka useimmat yritykset tarvitsevat on asiakkaasta välittäminen.

Älkääkä ymmärtäkö minua väärin. Minä pidän hyvistä ideoista, suorastaan rakastan niitä. En vain pidä siitä, että "meillä ei oo oikein ollut hyvää ideaa" on liian yleinen tekosyy sille, ettei markkinointiviestintää ole hoidettu ensinkään.

Näytös 3: Katharsis

"Eikö kellään ole oikeasti mitään? Onko meillä näin tyhjäpäistä porukkaa täällä?"

"Tota, ois mulla yks juttu."

"No..."

"Entä jos keskityttäis tänä keväänä asiakasyhteydenpitoon. Otettais oikein kunnolla itseämme niskasta kiinni ja oltais yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, keitä meillä on koskaan ollut."

"Toihan on nerokas idea! Loistavaa. Millainen kamppis tohon liittyy?"

"Jos vaikka vaan soiteltas niille..."

SPYM julistaa asiakassuhteiden hoitamisen kevään alkaneeksi

Soitamme tänä keväänä kaikille asiakkaillemme, niin uusille kuin vanhoillekin. Haastamme myös sinut mukaan. Lähde mukaamme tekemään parempia asiakassuhteita vastaamalla tähän viestiin tai kirjoittamalla viesti SPYMin Facebook-seinälle. Vastineeksi lähetämme sinulle asiakkuuden hoidon muistilistan, jonka avulla kevään työt sujuvat helpommin.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.