Pikakurssi yritysbloggaamiseen – osa 1: Mikä on yritysblogi?

Markkinointi­blogi

SPYM:n uudessa blogisarjassa hypätään syvälle bloggaamisen maailmaan. Viisiosaisen sarjan keskiössä ovat yritysblogit; niiden perustaminen, blogin kirjoittaminen sekä eteenpäin kehittäminen. Pikakurssi yritysbloggaamiseen –blogisarja kertoo tiivistetyssä muodossa kaiken sen, mitä sinun tulee tietää yritysblogista käyttääksesi sitä onnistuneesti.

Mikä onkaan blogi?

Blogit ovat yleistyneet viime vuosina. Bloggaamisen suosion kasvaessa myös monet yritykset ovat ryhtyneet bloggaamaan. Yrityksen koosta riippumatta blogi on osa useiden yritysten arkea. Suurimmassa suosiossa blogit lienevät kuitenkin pk-yritysten keskuudessa lähinnä blogin vähäisten kustannusten vuoksi.

Jotta voit perustaa yritysblogin – tai minkä tahansa blogin – pitää ensin ottaa selville, mikä se blogi oikeastaan onkaan. Yksinkertaisesti; jos et ole koskaan lukenut yhtään blogia, et voi ryhtyä kirjoittamaan blogia.

Blogilla tarkoitetaan yleisesti verkkosivua, jossa blogin kirjoittaja julkaisee säännöllisesti tekstiä, kuvia, videoita tai muuta materiaalia. Blogia voi kirjoittaa yksityishenkilö, ryhmä tai yritys.

No mikä se yritysblogi sitten on?

Yritysblogi on käytännössä samanlainen verkkopäiväkirja kuin normaali blogikin, mutta sen lisäksi blogi on yritykselle myös markkinoinnin väline. Blogin avulla yritys voi kertoa toiminnastaan, mutta samalla myös markkinoida vaikkapa uusia tuotteitaan tai ylipäätään osaamistaan.

Blogi myös mahdollistaa yritykselle uudenlaisen ja nopean kommunikoinnin tavan; blogin avulla yritys voi kommunikoida niin asiakkaiden, työntekijöiden kuin myös sidosryhmienkin kanssa.

Seuraavassa osassa käsitellään sitä, miten yritysbloggaamisessa päästään alkuun.