Konversio-optimointi on konversion kehittämistä. Ja konversio tarkoittaa siis sitä, miten nettikävijä saadaan “käännytettyä” (eng. convert) tekemään, mitä tavoitellaan. Tyypillisiä konversiokohtia ovat uutiskirjeen tilaus, tarjouspyyntölomakkeen lähettäminen sekä tuotteiden ostaminen.
Konversiota ja muitakin tärkeitä tietoja nettisivuston tehokkuudesta saadaan seurattua verkkoanalyysityökaluilla, kuten Google Analyticsilla. Analyysityökalujen avulla saadaa tietoa sivustokävijoiden liikkeistä ja tämän pohjalta voidaan tehdä tietoon perustuvia optimointiratkaisuja. Jos sinulla ei ole Google Analyticsia asennettuna sivustollesi, voit ottaa meihin yhteyttä ja laitamme asian kuntoon.
Monilla nettisivuilla käy oikein mukavastikin kävijöitä, mutta valitettavan harva päätyy ostajiksi. Varsinkin jos kävijöistä maksetaan, esim. tekemällä AdWords-kampanjointia, kannattaa konversiomääriä seurata. Usein saavutetaankin parempia rahallisia tuloksia panostamalla ensin sivuston tehokkuuteen ja vasta sen jälkeen lisäämällä nettimainontaa.
Tuloksellisinta on panostaa yhteen selkeään viestiin: miksi sivusto on olemassa ja mitä kävijän halutaan siellä tekevän. Usein toimivin ratkaisu lisätä vaikkapa uutiskirjeiden tilausmääriä on poistaa sivulta muut viestit.
Ennen kuin uutiskirjeen tilausnapin värisävyä lähdetään innokkaasti viilaamaan käydään läpi sivuston suuret linjat läpi asiakkaan silmin: miten Tuure 37v, DI & innokas linnunpönttöjen rakentaja näkee sivuston. Ohjaako nettisivusto kävijän loogisesti ostamaan tuotteen vai löytyvätkö ne vasta kafkamaisen poukkoilun jälkeen?
Kun on päätetty mistä sivustolla halutaan kertoa, voidaan lähteä lisäämään siitä kertovia elementtejä – korvaamalla elementtejä, jotka eivät tästä kerro. Jokaisen muutoksen jälkeen mitataan toimenpiteiden tehokkuutta, jotta saadaan faktatietoa kuinka asiakkaat käyttäytyvät. Seurantatiedon avulla on mahdollisuus ymmärtää asiakasta taas hitusen paremmin.
Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.