Mitä siellä mainostoimistossa oikein tehdään?

Markkinointi­blogi

Mainostoimisto tuntuu usein olevan melko abstrakti käsite.  Sellaisia on olemassa, siellä työskentelee ammattilaisia ja siellä tehdään mainoksia.

Mutta mitä mainostoimistossa todellisuudessa tehdään? Millaista osaamista mainostoimiston seinien sisälle kätkeytyykään?

Oman hankaluutensa mainostoimiston työtehtävien hahmottamiseen ulkopuolisen silmistä tuo se, että sama henkilö voi hoitaa useamman eri ammattinimikkeen hommia. Myyjä voi tehdä tuotantotöitä oman työnsä ohessa ja graafikko voi välillä myös koodata.

SPYM:n blogi raottaa mainostoimistomaailman verhoa ja esittelee muutamia mainostoimiston tuotannon kannalta tärkeitä rooleja ja työnimikkeitä. Blogista selviää myös, ketkä pääasiassa mitäkin hommia SPYM:llä paiskivat!

Myyjät ja asiakkuudenhoitajat

Myyjä tai asiakkuudenhoitaja on asiakkaalle usein se ainoa kontakti mainostoimistoon. Myyjä tai asiakkuudenhoitaja toimii linkkinä asiakkaalta tuotantoon ja toisinpäin.

Asiakkuudenhoitaja on myös aina ajan tasalla siitä, missä vaiheessa asiakkaan tuote mainostoimistossa on menossa.

Tässä roolissa SPYM:llä toimivat Teemu, Aki, Erkki, Simo ja Jussi.

Vaikka asiakkuudenhoitaja onkin asiakkaalle näkyvin osa mainostoimistoa, löytyy SPYM:ltäkin monenmoisia työmyyriä.

Tuotantopäällikkö

Tuotantopäälliköt ovat mainostoimiston piiskanheiluttajia, eli niitä henkilöitä, jotka jakavat työtehtävät ja vastuut tuotannolle. Tuotantopäällikkö pitelee lankoja käsissään ja on loppukädessä vastuussa siitä, että hommat tulevat tehdyksi.

SPYM:llä tuotantopäällikön piiskaa heiluttavat Erkka ja Lauri.

Markkinointisuunnittelija

Nimensä mukaisesti markkinointisuunnittelija suunnittelee markkinointia. Työnkuvaan voi kuulua erilaisten markkinointi- tai viestintäsuunnitelmien laatimista. Suunnitelmat voivat käsittää yrityksen koko toiminnan tai ne voivat keskittyä tiettyyn projektiin tai vaikkapa välineeseen, kuten Facebookiin. Suunnittelun lisäksi markkinointisuunnittelijat mittaavat, analysoivat ja raportoivat markkinoinnin tuloksia.

SPYM:llä markkinointisuunnittelijat keskittyvät pääasiallisesti Kehittyvä Markkinointisuunnitelma -palveluun. Markkinointisuunnittelijoina häärivät Jussi, Risto ja Teija.

Graafikko

Graafikko eli graafinen suunnittelija laatii erilaisten materiaalien ulkoasun ja visuaalisen ilmeen.  Graafikko voi suunnitella vaikkapa lehtimainoksen, esitteen tai käyntikorttien visuaalisen ilmeen.

Graafikko on itseään visuaalisesti ilmaiseva taiteilija siinä missä vaikkapa taidemaalari. Graafikon täytyy kuitenkin pystyä tekemään työtä monilla eri tyyleillä. Hyvä graafikko ymmärtää asiakkaan toiminnan luonteen ja tyylin, ja pystyy jalostamaan sen visuaalisessa ilmeessä oikeanlaisiksi väreiksi, muodoiksi ja tunnelmaksi.

Graafikon hommia paiskivat Joonas T. ja Maija.

Koodaaja

Koodaajat ovat webbivelhoja, jotka koodaavat nettisivustot näyttämään siltä, kuin niiden pitäisi näyttää. Koodaajien apuvälineinä toimivat erilaiset julkaisujärjestelmät, kuten Joomla ja Wordpress.

Koodaajat toimivat usein yhteistyössä graafikoiden kanssa, jotta nettisivusta saadaan sekä visuaalisesti että teknisesti halutunlainen.

Koodausta SPYM:llä suorittavat Joonas A., Marko ja Joni.

Copywriter

Copywriter eli tekstisuunnittelija vastaa mainos- ja markkinointimateriaalien tekstien suunnittelusta. Jos graafikon ominta aluetta ovat kuvat, värit ja muodot, tuntee copywriter olonsa kotoiseksi kirjainten ja tekstien parissa.

Tekstien kirjoittamisen ja sisällöntuotannon lisäksi copywriterin työhön kuuluu sisällön kokonaisvaltainen suunnittelu. Copywriter toimii usein yhteistyössä graafikon kanssa; copywriter vastaa mainonnan tekstisisällöstä ja graafikko puolestaan visuaalisuudesta.

Copywritereina toimivat Jussi ja Teija.

Tutustu nykyiseen Fulmoren porukkaan »