Pikakurssi yritysbloggaamiseen – osa 5: Kehitä blogiasi jatkuvasti!

Markkinointi­blogi

Suurin haaste yritysbloggaamisessa on a) saada ihmiset kiinnostumaan blogista ja b) ylläpitää kiinnostusta niin, että ihmiset palaavat lukemaan blogia.

Kun blogin kirjoittamisessa on päästy alkuun, kannattaakin blogia jatkuvasti kehittää eteenpäin. Paikalleen junnaavaan jäävä blogi ei kiinnosta ketään kovin kauaa, siksi bloginkin täytyy mennä koko ajan eteenpäin.

Miten blogia voi kehittää?

Yhtenä konkreettisimpana keinona on tottakai sisällön kehittäminen. Tavallisten blogikirjoitusten lisäksi blogissa voi julkaista viihteellistä sisältöä, mielipidekyselyitä tai vaikkapa vierailevan blogikirjoittajan tekstejä. Myös kommentointi-ominaisuuden käyttöönotto kehittää sisältöä, sillä se antaa lukijoille mahdollisuuden kommentoida tekstejä ja vaikkapa kertoa mistä aiheista haluaisi jatkossa blogissa lukea. Näin lukijat tuntevat pääsevänsä osallistumaan blogin kirjoittamiseen ja vuorovaikutteisuus kasvaa!

Blogin sisältöä voi kehittää myös analytiikkaa tarkastelemalla; mitä juttuja on luettu eniten, millä hakusanoilla kävijät ovat päätyneet blogiin ja millainen on blogin kävijämäärä. Hyvänä apuna kävijäseurantaan on vaikkapa Google Analytics, jonka avulla saat selville monenlaisia tietoja ja raportteja blogisi lukijoista.

Blogista voi tehdä myös tilattavan sisällön, eli esimerkiksi yrityksen uutiskirjeen tilaajat saavat automaattisesti uusimman blogikirjoituksen sähköpostiinsa tai verkkosyötteenä. Näin asiakkaiden ei tarvitse jatkuvasti käydä tarkistamassa, onko blogia päivitetty.

Blogeissa voi toisinaan järjestää myös kilpailuja, joihin blogin lukijat voivat osallistua. Kilpailut voivat olla tyyliin ”Jätä yhteystietosi tähän” (jolloin saat myös asiakasrekisteriin täytettä!) tai pidemmälle vietyjä. Vaikkapa leluja valmistava yritys voi järjestää kilpailun, jossa pitää lähettää kuva lapsesta leikkimässä lelulla – paras kuva palkitaan. Lisää kiinnostusta blogille saa, kun viisi parasta kuvaa julkaistaa blogissa ja lukijat saavat äänestää niiden joukosta voittajan.

Blogin hyödyntämismahdollisuudet ovat rajattomat ja blogin kävijämäärää kasvattavia kampanjoita on helppo ideoida!

Hyödynnä blogiasi myös muualla!

Blogin tekstejä voi hyödyntää jatkossakin – niiden ei tarvitse jäädä ainoastaan merkinnöiksi lokikirjaan, joihin ei palata enää koskaan.

Opas tai kirja: Blogikirjoituksista voi koostaa materiaalin oppaaseen, jota tarjotaan asiakkaille joko ilmaiseksi tai maksullisesti. Opas voi olla sähköisessä muodossa ladattavissa nettisivuilla tai painetussa muodossa jaettavana yrityksen toimipisteessä tai vaikkapa messuilla. Maksulliseen versioon voi sisällyttää enemmän materiaali kuin mitä blogissa on julkaistu; yksityiskohtaisempia tietoja, case-esimerkkejä tai muuta lisäarvoa ostajalle.

Lehtiartikkeli: Omaa alaasi käsittelevää blogikirjoitusta voit tarjota myös alan lehteen. Tällöin blogitekstin pitää kuitenkin olla tarpeeksi kiinnostavasta aiheesta ja lehden tulee olla aiheeseen erittäin hyvin sopiva. Lehdessä julkaistava artikkeli tuo lisää näkyvyyttä sekä blogillesi että myös yrityksellesi.

Koulutusmateriaali: Opastus-tyylisestä blogikirjoituksesta saat hyvää valmista materiaalia koulutusta tai kurssia varten. Esimerkiksi tämä bloggaamista käsittelevä blogisarja toimisi sellaisenaan erittäin hyvänä pohjamateriaalina bloggaus-koulutuksessa!

Lue myös blogin aiemmat osat:

Osa 1: Mikä on yritysblogi?

Osa 2: Miten alkuun?

Osa 3: Mistä kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa?

Osa 4: Löytävätkö lukijat blogiisi?

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.