Pinterest – Kiinnitä yrityksesi sosiaaliseen mediaan

Markkinointi­blogi

Internetissä putkahtelee säännöllisin väliajoin esille uusia ja mitä monimuotoisempia sosiaalisen median palveluita ja ilmiöitä, joista jokainen aiheuttaa vuorollaan suurta kohinaa ympäri maailman

Näistä palveluista etenkin Facebook, YouTube ja Twitter ovat jo saavuttaneet vahvan jalansijan ihmisten jokapäiväisessä elämässä myös Suomessa, siinä missä hakukonejätti Googlen kehittämä Google+ etsii vielä omaa paikkaansa niiden haastajana. Ja vaikkei itse olisi kirjoittanut yhtä ainutta twiittausta tai statuspäivitystä Facebookiin, niin uskallan väittää, että siitä huolimatta jokainen on lukenut edellä mainituista sivustoista vähintäänkin lehdestä tai kuullut puhuttavan niistä televisiossa.

Uusin tulokas tähän joukkoon on virtuaalinen nuppineulataulu Pinterest. Perinteiset valtamediat eivät ole siitä vielä kirjoitelleet, mutta internetin blogeissa ja keskustelualueilla ei alkuvuonna ole muusta puhuttukaan!

Vuonna 2009 perustettu Pinterest on virtuaalinen katalogi tai leikekirja, jossa käyttäjät voivat esitellä omia kiinnostuksen kohteitaan ja jakaa niitä muiden käyttäjien kanssa. Sivustolla on maailmanlaajuisesti noin 40 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää ja sen suosio kasvaa jatkuvasti. Vielä tällä hetkellä monet käyttäjistä ovat naisia ja suosittuja aihealueita ovat muun muassa ruokareseptit, käsityöt ja esimerkiksi top-listat käyttäjän lukemista ja suosittelemista kirjoista. Pinterestin käyttäjäkunta laajenee koko ajan!

Koska internetissä käytetystä ajasta suurin osa vietetään erilaisten sosiaalisen median palveluiden parissa, on myös yritysten perusteltua olla näillä sivustoilla mukana. Facebookissa yritysten näkyvyys perustuu omaan sivuun ja maksullisiin mainoksiin, mutta Pinterestin vahvuus on sen innovatiivinen, valokuviin perustuva käyttöliittymä.

Pinterest on omiaan erilaisten tuotteiden esittelemiseen ja tuotekatalogien luomiseen, minkä vuoksi muun muassa monet design-koruja ja -vaatteita valmistavat yritykset ovat ryhtyneet tekemään pioneerityötä ja selvittämään, kuinka myös yritykset voivat hyötyä Pinterestin viimeaikoina saamasta maailmanlaajuisesta näkyvyydestä. Suurista brändeistä mukana ovat luonnollisesti myös Starbucks ja Coca-Cola.

Ei mene kauaakaan, kun palvelu huomioidaan myös Suomessa ja silloin sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä hakevien yritysten on hyvä olla valppaana. Alla on listattuna muutamia vinkkejä, mitkä on hyvä muistaa valjastettaessa Pinterest tai jokin muu sosiaalisen median palvelu yrityksen markkinointikanavaksi:

1. Ota sosiaalinen media mukaan markkinointistrategiaasi

Yrityksen ei kannata sännätä suin päin mukaan jokaiseen uusimpaan ilmiöön ja villitykseen, vaan sosiaalisen median hyödyntämisen on oltava hallittua ja sen tuomat mahdollisuudet on hyvä huomioida jo yrityksen markkinointistrategiaa laadittaessa. Mieti ketkä ovat asiakkaitasi ja mitä haluat heille viestiä. Mieti myös mitä haluat sosiaalisessa mediassa saavuttaa; valitse käytettävät työkalut ja palvelut sen mukaan.

Pinterest- tai Facebook-sivun olemassaolo ei vielä yksistään paranna yrityksesi tai tuotteesi tunnettuutta, mutta mielenkiintoinen ja säännöllisesti päivittyvä sisältö aktivoi asiakaskuntaa. Jos kuluttaja vierailee sivustollasi säännöllisesti, niin sitä todennäköisempää on, että ajan kuluessa hän sitoutuu brändiisi aivan uudella tavalla ja suosittelee tuotteitasi myös muille. Tärkeintä on, että viestintä sosiaalisessa mediassa on muutakin kuin pelkästään tuotteiden ja palveluiden mainostamista, sillä se voidaan helposti kokea tungettelevaksi. Ole luova!

2. Kuuntele ja keskustele

Seuraa mitä brändistäsi ja yrityksestäsi puhutaan ja osallistu aktiivisesti sitä koskeviin keskusteluihin. Älä pelkää kritiikkiä, vaan ota kaikenlainen palaute avoimesti vastaan. Voit saada samalla sellaista tietoa, mikä on arvokasta kehittäessäsi tuotetta tai palveluasi eteenpäin.

3. Luo lisäarvoa ja vuorovaikutusta

Sosiaalinen media tarjoaa monta hyvää työkalua myös kuluttajille päin viestimiseen.

Yrityksen Facebook-sivu on käyttökelpoinen alusta asiakaspalautteen keräämiseen ja YouTubeen on helppo lisätä esimerkiksi tuotteen videomuotoiset käyttöohjeet.

Pinterestin kuvavirrassa voidaan puolestaan esitellä yrityksen uusia tuotteita ja mallistoja, jotka sivustolla kävijöiden on helppo lisätä omiksi kiinnostuksen kohteikseen. Puheenvuoro voidaan antaa kokonaan asiakkaille ja pyytää heitä jakamaan sivustolla parhaat ruokareseptit, joissa on käytetty yrityksesi tuottamaa elintarviketta tai lisäämään kuvia heidän tavastaan käyttää valmistamaasi tuotetta. Miksei myös ravintolassasi tai kahvilassasi vietetyistä mukavista hetkistä – parhaat kuvat palkitaan!

4. Linkitä eri kanavat keskenään

Nopeimmin saavutettava hyöty sosiaalisessa mediassa mukanaolosta tulee yritykselle hakukonenäkyvyyden kautta. Paljon päivittäisiä kävijöitä keräävät sivustot löytyvät poikkeuksetta hakutulossivujen kärkisijoilta, joten kokonaan oman www-sivuston vaatimaan optimointityöhön verrattuna yrityksen Pinterest- tai Facebook-sivulle on suhteellisen helppo saada näkyvyyttä vain sisällöntuotannon keinoin.

Myös linkit sivustolta toiselle edesauttavat molempien sivustojen hakukonenäkyvyyttä. Koska monesti samaa sisältöä on mahdollista hyödyntää useammassa eri palvelussa, voidaan myös eri sivustojen väliset linkitykset suunnitella jo sosiaalisen median strategiaa luotaessa. Yrityksesi YouTube-tilille lisätyt videot voidaan upottaa myös www-sivuille ja Facebook-viestit on mahdollista jakaa automaattisesti myös Twitterissä. Tällöin riittää, kun päivität vain tiettyjä palveluita kerrallaan – säästät samalla aikaa ja rahaa.

Tee  myös tuottamasi sisällön jakamisesta mahdollisimman helppoa lisäämällä yrityksesi www-sivuille sosiaalisen median jakonapit. Uutisten ja blogikirjoitusten loppuun laitetaan Facebookin Tykkää-painike ja tuotekuvien alle Pinterestin punainen Pin It –painike.

Miten mukaan Pinterestiin?

Toistaiseksi Pinterestin käyttäjäksi pääsee vasta kutsun saaneet, mutta päällisin puolin sivustoon voi tutustua osoitteessa http://www.pinterest.com

Sosiaalisen median tehokkaasta käytöstä markkinoinnissa on kirjoitettu blogissamme myös aiemmin. Siitä voit lukea lisää klikkaamalla TÄSTÄ.

- Erkka

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.