Pikakurssi yritysbloggaamiseen – osa 3: Mistä kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa?

Markkinointi­blogi

Kun muut perusasiat on mietitty kuntoon, täytyy suoda ajatuksia sille, mistä aiheista blogiin kirjoitetaan ja kuka tekstit kirjoittaa.

Mistä blogiin kirjoitetaan?

Yritysblogissa on tärkeää kirjoittaa a) yrityksen tai sen toimialan kannalta olennaisista asioista ja b) kiinnostavista asioista. Kannattaa myös kirjoittaa sellaisista asioista, joista itsellä on tietoa ja joihin pystyy ottamaan asiantuntijanomaisen otteen.

Yritysblogin sisältö riippuu yrityksesi alasta, omasta osaamisalueestasi sekä ajankohtaisista ja pinnalla olevista teemoista. Kahvilan pitäjä voi kirjoittaa niin kahvipapujen keräämisestä Brasiliassa kuin uuden pulla-tuotteen ottamisesta valikoimaan – aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan!

Suoraa ohjeistusta siihen mistä yrityksen PITÄÄ kirjoittaa, ei siis voi antaa. Suuntaa antavaa ohjeistusta siihen, mistä yritys VOISI kirjoittaa, on mahdollista antaa, mutta tässäkin yrityksen oma ala toimii ratkaisivampana tekijänä aiheiden määrittelyssä. Jotain yleisiä ohjeita yritysbloggaajien aiheille voi kuitenkin antaa ihan alasta riippumatta.

1)   Ei suoraa markkinointia

Vaikka yritysblogin pohjimmainen tarkoitus usein onkin markkinointi, pitäisi markkinointia tuoda esille blogissa mahdollisimman vähän. Vaikka yritetäänkin lisätä myyntiä ja mainostaa uutta tuotetta, ei sitä voi sanoa blogissa suoraan. Asiakkaat eivät pidä tyrkyttämisestä, joten älä sorru siihen blogissa. Yritysblogin onkin oltava niin ovela, että se markkinoi yritystä lukijalle niin, ettei lukija sitä huomaa – itse asiassa lukija uskoo vaan saavansa arvokasta uutta sisältöä blogin kautta.

2)   Ei aina samoja aiheita

Vaikka yrityksen ala olisi tarkkaan rajattu, ei kukaan jaksa lukea kymmentä kirjoitusta täsmälleen samasta aiheesta. Samoja asioita voi toki käsitellä useista näkökulmista, mutta kannattaa kirjoittaa mahdollisimman monipuolisesti.

3)   Palkitse lukijoita

Lukijoita kannattaa muistaa palkita blogin lukemisesta. Yksi palkitsemisen tapa on tietysti sisällyttää ns. palkinto jo itse blogikirjoitukseen; kun lukijalle tarjotaan ilmaiseksi hyödyllisiä neuvoja jostain hänelle tarpeellisesta asiasta, mikä voisikaan olla sen parempi palkinto! Palkinnot voivat olla myös ihan konkreettisia. Palkinto ensimmäisenä jotain blogitekstiä kommentoineelle tai kilpailun järjestäminen blogissa.

Kuka blogiin kirjoittaa?

Yrityksen blogia voi kirjoittaa yrityksen johto, kuka tahansa yrityksen työntekijä tai täysin ulkopuolinen kirjoittamisen ammattilainen. Kirjoittamisen voi myös jakaa useammalle henkilölle; vaikka kaikkien näiden kolmen ryhmän välille! Monesti tällainen bloggaus antaa myös lukijalle enemmän, kun luettavissa on useamman henkilön kirjoittamia tekstejä.

Yrityksen oman henkilöstön kirjoittamat bloggaukset tuntuu antavan henkilökohtaisemman otteen blogiin, mutta toisinaan aika ei riitä blogin kirjoittamiseen. Säännöllisesti ilmestyvä blogi on yksi bloggauksen tärkeimmistä kulmakivistä; jos aika on kortilla, voi olla parasta antaa kirjoittaminen ulkopuolisen ammattilaisen hoidettavaksi. Tällöinkin ideat, ajatukset ja mielipiteet yritysblogiin tulevat luonnollisesti yrityksen sisältä ja blogia kirjoitetaan ns. yrityksen suulla.

Yksi tärkeimmistä muistettavista asioista bloggaamisessa on kieliopillisesti hyvä ja rikas blogiteksti. Tämä sääntö pätee, vaikkei yrityksesi toimisikaan kirjoittamisen alalla, eikä hyvillä kirjoitustaidolla voisi olla vähempää tekemistä yrityksesi toiminnan kanssa. Tökerösti kirjoitettu ja kirjoitusvirheitä vilisevä teksti antaa huonon kuvan yrityksestäsi – vaikka sitten remontoisitkin taloja tai tuunaisit auton moottoreita. Siksi on erityisen tärkeää valita kirjoittajaksi sellainen, jolla todella on lahjoja siihen.

Hyviä kirjoittajia voi löytyä yrityksesi sisältä tai omasta lähipiiristäsi. Myös ammattilaisbloggaajalta saat takuuvarmasti sujuvaa ja virheetöntä tekstiä blogisi täytteeksi. Tiiviillä yhteistyöllä palkatun ammattilaisbloggaajan kanssa yritysblogisi voi saada myös henkilökohtaisen ja persoonallisen otteen; vaikka bloggaaja olisikin viestintäalan ammattilainen, voi hän silti kirjoittaa blogiisi maanläheisesti ja yritykseesi sulautuen.

Blogisarjan seuraavassa osassa mietitään, miten lukijat löytävät blogiisi.