Pikakurssi yritysbloggaamiseen – osa 2: Miten alkuun?

Markkinointi­blogi

Bloggaaminen on tämän päivän trendi; tuntuu että monet bloggaavat vain siksi, että muutkin tekevät niin. Valitettavasti myös monilla yrityksillä blogin perustamisen ajatuskulku tuntuu olevan tämä. Jotta blogista todella olisi yritykselle hyötyä, pitää blogin sisältöön, kirjoittelun tasoon sekä blogin tavoitteisiin uhrata aikaa ja suunnittelua.

Ennen blogin perustamista pitääkin miettiä tarkasti, mistä blogissa on kyse. Mistä aiheista blogiin kirjoitetaan? Kenelle blogi on suunnattu? Kuka vastaa kirjoittamisesta? Kuinka usein blogissa julkaistaan uusia kirjoituksia? On tärkeää määritellä mistä blogista on kyse, jottei se jäisi irralliseksi. Monesti syynä epäonnistuneeseen bloggaamiseen on myöskin se, että mielenkiinto blogin kirjoittamiseen laantuu alkuinnostuksen jälkeen, kun blogin mahdolliset hyödyt eivät ole selvillä.

Ensin tavoite, sitten vasta muu

Ihan ensimmäisenä pitää päättää yritysblogin tavoitteet. Kun tavoitteet on selvillä, voidaan niiden perusteella määritellä blogin teema ja kohderyhmä. Ilman näiden asettamista blogin kirjoittamisesta tuskin on paljoa hyötyä – ja kaiken lisäksi blogin kirjoittaminen on äärimmäisen vaikeaa! Blogi kannattaa jo tässä vaiheessa ottaa osaksi yrityksen muuta viestintästrategiaa, jotta se kulkee koko ajan linjassa muun viestinnän ja markkinoinnin kanssa!

Kun tavoitteet on selvillä, voi ryhtyä miettimään muita blogin olemassaolon kannalta oleellisia asioita.

Budjetti: Paljonko bloggaamiseen on varaa panostaa? Käytännössä bloggaaminen on ilmaista, mutta vaatii työaikaa – ja aika on rahaa. Montako viikkotyötuntia yritykselläsi on varaa käyttää blogitekstien kirjoittamiseen ja julkaisuun? Olisiko edullisempaa ja helpompaa käyttää ulkopuolista ammattilaista?

Alustava julkaistahti: On parempi julkaista säännöllisesti kuin mahdollisimman usein. Älä anna blogisi lukijoille turhia lupauksia tai odotuksia, vaan yritä pysyä samassa julkaisutahdissa aina. Älä aseta tikkaita liian korkealle, jotta yltäisit askelmille vielä puolen vuoden päästäkin (eli alkuinnostuksen laannuttua). Valitse siis realistinen julkaisutahti!

Mittarit ja niiden seurantatavat: Määritä toimivat mittarit – ja seuraa niitä! Tarkkaile blogisi seuraamisaktiivisuutta ja kommentteja. Vertaa omaa blogiasi jatkuvasti myös kilpailijoiden blogeihin.

Lisäksi alkuvaiheessa on syytä kiinnittää huomiota myös siihen mistä kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa; näitä asioita käydään läpi tarkemmin ensi viikon bloggauksessa.

Miten blogi perustetaan?

Kun tavoitteet ja muut on määritelty, pitää totta kai luoda itse blogi, ennen kuin varsinaisessa kirjoittamisessa pääsee alkuun.

Yksi helppo keino perustaa yritykselle oma blogi, on luoda se ilmaispalvelun kautta, esimerkiksi WordPressiin, Bloggeriin tai Vuodatukseen. Blogiyhteisöt ovat ilmaisia ja helppokäyttöisiä, mutta eivät välttämättä anna tarpeeksi mahdollisuuksia räätälöintiin.

Yritysmaailmassa varteenotettavampi vaihtoehto onkin omalle palvelimelle asennettava blogialusta. Blogialustoita on markkinoilla useita ja niiden käyttö voi vaatia hieman enemmän aikaa, vaivaa ja osaamista. Blogialusta on kuitenkin usein varmempi ja ammattimaisempi paikka pitää blogia.

Sarjan kolmannessa osassa etsitään vastausta siihen, mitä blogiin voi kirjoittaa ja kuka sinne kirjoittaa.