Perhokalastus ja markkinointi - Kuinka koukutan saaliin?

Markkinointi­blogi

Olen intohimoinen perhokalastaja ja työskentelen markkinoinnin parissa. Oman ammattitaidon kehittämisestä löytyy yllättävän paljon yhtenäisiä piirteitä työn ja harrastuksen välillä.

Tässä blogisarjan ensimmäisessä osassa keskitymme saaliin koukuttamiseen. Perhokalastuksessa kyseessä on kala, markkinoinnissa asiakas. Myöhemmin ilmestyvässä toisessa osiossa perehdymme puolestaan siihen, että miten saalis pysyy koukussa. Myyntitilanteessa tämä tarkoittaa kaupan klousausta, perhokalastuksessa puolestaan kalan haavitsemista.

Kohdenna saalistus oikeaan paikkaan

Perhokalastusreissua suunniteltaessa kalastuskohteen valinta on kalansaantiin vaikuttavista päätöksistä ensimmäinen. Kun koskelle sitten saavutaan, niin taitava perhokalastaja osaa hahmottaa virrasta potentiaalisimmat ottipaikat ja keskittää kalastuksensa niihin. Näin päästään selvästi parempiin tuloksiin kuin syytämällä perhoa summan mutikassa pitkin koskea.

Markkinointia suunniteltaessa kohdentaminen aloitetaan potentiaalisen asiakaskunnan maantieteellisellä rajauksella. Kun tämä on tehty, niin markkinointia kohdennetaan tarkempiin kohderyhmiin esimerkiksi yrityksen toimialan ja koon tai asiakaskunnan iän mukaan. Oikein kohdennetun markkinointikampanjan tulosprosentti on aivan eri luokkaa verrattuna satunnaiselle yritysjoukolle toteutettavaan kampanjaan.

Kokeile muualtakin kuin suosituimmista paikoista

Jos kosken tunnetuimmat ottimontut on kalastettu läpi usean eri kalastajan toimesta, niin silloin kannattaa kalastaa kohdista, joissa kalastuspaine on ollut pienempi. Kalalajit viihtyvät erilaisissa paikoissa ja esimerkiksi taimenta tavoitteleva perhokalastaja ei kalasta samoissa paikoissa tai samoilla perhoilla kuin haukea onkiva kalamies.

Mikäli jotain aluetta on pommitettu samankaltaisin markkinointiviestein tasaisen tappavasti, niin välillä kannattaa kohdentaa markkinointia toiseen alueeseen. Eri kohderyhmille toimivat markkinointiviestit vaihtelevat. 20-30 vuotiaat extreme-lajeista kiinnostuneet nuoret tarttuvat yleensä hieman erilaisiin ja eri kanavien kautta lähetettyihin markkinointiviesteihin kuin eläkepäivilleen virikettä hakevat vanhukset.

Valitse tilanteeseen sopivat tekniikat

Perhokalastustekniikoita on lukuisia, joista kalastaja pyrkii koskelle tullessaan valitsemaan olosuhteiden ja vuodenajan perusteella tehokkaimman tekniikan. Esimerkiksi talviaikaan hyönteisiä ei juurikaan kuoriudu, joten pintakalvolla kelluvaa hyönteistä jäljittelevä pintaperho ei todennäköisesti toimi. Kalastaja joutuu yleensä kokeilemaan erilaisia kalastustekniikoita ja perhoja, ennen kuin toimivin kalastustapa löytyy. Lopuksi on vielä tekniikan lisäksi löydettävä parhaiten toimiva perho, aivan kuin hakusanamarkkinoinnissa oikeat avainsanat.

Markkinointikanavia löytyy pelkästään sähköisen markkinoinnin saralta niin paljon, että tietämättömämpää hirvittää. Myös sesonkivaihtelut vaikuttavat markkinoinnin tehoon. Urheilukaupan ei kannata markkinoida hakukoneissa kesällä maastohiihtosuksia, eikä talvella vesihiihtosuksia. Eri markkinointikanavia kannattaa testata, jotta löydetään kullekin yritykselle parhaiten toimiva tapa markkinoinnin toteuttamiseen. Joillakin hakukonemarkkinointi ei toimi, mutta sähköpostimarkkinointi tuo tuloksia ja päinvastoin.

Sähköisessä markkinoinnissa ja printtimarkkinoinnissa on molemmissa omat tekniikkansa ja toteutusvälineensä, aivan kuten perhokalastuksen saralla koskikalastuksessa ja järvikalastuksessa.

Koukuta saalis yhdistelemällä eri tekniikoita

Joskus kala saadaan näyttäytymään ja reagoimaan esimerkiksi isoon ärsykeperhoon, johon se ei kuitenkaan iske kunnolla kiinni. Nyt perhokalastaja kuitenkin tietää kalan tarkan lymypaikan, jolloin se saadaan usein ottamaan kiinni esimerkiksi uittamalla pohjia myöten tarjoiltu hyönteisen toukkajäljitelmä eväkkään nokan eteen.

Myös markkinoinnissa usean eri toteutustavan yhdistäminen tuo tuloksia. Sähköpostimarkkinoinnin kautta voidaan esimerkiksi tuottaa liidejä, joiden avulla saadaan markkinoitavasta palvelusta kiinnostuneet yritykset tietoon. Sähköpostiviestin linkistä yrityksen oppaan ladannut henkilö ei yleensä ota vielä omatoimisesti yhteyttä. Kun sähköpostimarkkinoinnin kautta oppaan ladanneet kontaktit soitetaan läpi ja heidän tarpeensa kartoitetaan tarkemmin, niin tässä vaiheessa moni tarttuu koukkuun.

Älä tuskaile yksin - pyydä apua

Kukaan ei ole taitava perhokalastaja tarttuessaan ensimmäistä kertaa perhovapaan. Kukaan ei myöskään ole sähköisen markkinoinnin asiantuntija ennen kunnollista perehtymistä ja kokemusta eri kanavien sekä työkalujen käytöstä. Mikäli haluat kehittyä perhokalastuksessa, niin se onnistuu parhaiten kokeneen harrastajan opastuksella. Jos haluat yrityksesi markkinoinnin hyvään kuosiin, niin kehittämiseen kannattaa ottaa avuksi markkinoinnin ammattilainen.

Lopuksi vielä lista asioista, jotka pätevät sekä tehokkaaseen perhokalastukseen että markkinointiin:

  •  Älä jumiudu yhteen tekniikkaan, kalasta ja markkinoi monipuolisesti
  • Kehitä virranlukutaitoa ja tilannetajua
  •  Ajoitus – millä, milloin ja missä kalastat tai markkinoit
  • Vain tekemällä oppii, kalasta tai markkinoi aktiivisesti ja kysy vinkkejä kokeneemmilta

Markkinoinnin kehittämiseen on mahdollista saada myös julkista rahoitusta. Mikäli asia kiinnostaa, soita meille – täältä löydät yhteystietomme. Perhokalastusvinkkejä voit puolestaan lukea täältä.

- Pietari Sipponen