Miten voin hyödyntää julkista rahoitusta yritykseni markkinoinnin kehittämisessä?

Markkinointi­blogi

Olemme saaneet pyyntöjä tuottaa esimerkin kaltaisia yksinkertaistuksia julkisten palveluiden käytöstä markkinoinnin kehittämiseen. Tässä yksi.

Liiketoiminnan kokonaiskuva selkeäksi

Yhden päivän asiantuntijatyöllä tuotetaan kehittämissuunnitelma. Suunnitelma sisältää muun muassa yksinkertaisen kilpailijakartoituksen, talousanalyysin, kuvauksen yrityksen perustoiminnasta, IP-pikatestin tulokset, listauksen tulevista kehittämiskohteista sekä aikataulutetut ja priorisoidut step-by-step-toimenpiteet.

Useat toimijat ovat kehuneet ELY-keskuksen tukemaa Analyysi-palvelua mainioksi tavaksi tutustua ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttöön, sekä sen loistavasti rakentuvaa sisältöä, joka maalaa kokonaiskuvan liiketoiminnan kehittämisalueista.

Kehittämistoimenpide nro. 1 – Markkinoinnin strateginen suunnittelu

Kokonaiskuvan selkeytyksen jälkeen seuraavaksi siirretään kehittämisfokus markkinoinnin suunnitteluun muutaman asiantuntijavetoisen päivän ajan. Näiden päivien aikana asiantuntijan avustuksella yritykselle määritellään mm. seuraavat markkinoinnin kannalta kriittiset osakokonaisuudet:

  • Markkinakartoitus, joka antaa näkemyksen markkinoiden tulevaisuuteen ja kilpailijakenttään
  • Markkinoinnin resurssien, mittareiden ja tulosten määrittäminen
  • Kohdeyleisöjen määrittäminen sekä asiakaspolut
  • Väyläsuunnitelman laatiminen asiakaspolkuja mukaillen
  • Viestisisältöjen suuntaviivojen asettaminen
  • Toimenpiteiden aikatauluttaminen ja vastuutus

Yrityksen näkökulmasta konsultaatioprojektissa keskeisimmät hyödyt kohdistuivat yhdessä käytyihin keskusteluihin, asialle rauhoitettuun aikaan sekä luonnollisesti projektissa syntyneeseen raporttiin.

Toteutus hoidettiin strategisen suunnitelman pohjalta

Koska käytännön toimenpiteitä ei julkisesti tueta tässä kohtaa käytettiin pelkästään ns. kovaa rahaa. Hyvin tehdyn suunnittelutyön pohjalta asiakasyritykselle oli mahdollista tehdä - merkittävästi jouhevammalla aikataululla ja suppeammalla suunnittelutyöllä - selkeästi laadukkaammat markkinointimateriaalit. Materiaalit tuotettiin, jotta suunnitelman mukaiset toimenpiteet saadaan toteutettua. Yritys kilpailutti toteuttavat toimistot konsultin ohjeen mukaisesti, jotta ylihinnoitteluilta vältyttiin.

Toteutuksesta arjessa vastaa aina yrityksen oma henkilöstö

Yrityksen kohdalla pohdittiin, tarvittaisiinko yritykselle räätälöityä koko henkilöstön sisäistä koulutusta vaiko lähdetään ryhmäkoulutukseen verkostoitumaan ja kuulemaan ideoita muilta osallistujilta.

Yritys päätti tässä kohtaa, että hyödyllisintä oli laittaa kaksi avainhenkilöä kattavaan ELY-Keskuksen tukemaan Markkinoinnin ja asiakkuuksien johtamisen -koulutukseen ja saada osaaminen yrityksen arkeen tätä kautta.

Kyseisiä koulutuksia järjestävät eri tahot ympäri Suomea, mutta hinnat ovat kaikkialla samat. ELY:n tukemana kyseisen koulutuksen hinta on 1 470 € + ALV sisältäen 10 lähipäivää ja 2 konsultaatiopäivää.

Yritykselle laaditun kehittämissuunnitelman mukaisesti, seuraavaksi yritys suuntasi kohti uuden tuotekehitys -projektia

Yritys halusi kehittää uuden tuotteen, joka tulisi mullistamaan markkinat. Ideasta muotoiltiin 12 kk:n kehittämishanke, jonka toimenpiteitä olivat niin tarvittavat asiantuntijapalvelut muotoilun osalta kuin uuden tuotepäällikönkin palkkaaminen.

Julkisen tuen osuus yllä mainituissa toimenpiteissä vaihtelivat 50-75 %:n välillä.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.