Näin järjestät kaikki myy -päivän

Markkinointi­blogi

Lähestulkoon jokainen organisaatio etsii syitä, joilla voisi vapahtaa itsensä myynnin ikeestä. Valtaosa myyjistä keskittyy ensin syihin, jotka estävät kaupankäynnin. Tämän jälkeen myyjät turvautuvat markkinointiviestintään ja ainoastaan viimeisen seinän tullessa vastaan kiemurtelevat tuskissaan, ottavat puhelimen kauniiseen käteen tai painuvat asiakkaalle. Muut organisaatioon kuuluvat henkilöt kuittaavat tilanteen toteamalla, että ei myyminen ole minun vastuullani.

Tehdäänhän nyt yksi asia selväksi. 

Yrityksellä on kolme tehtävää:

1. Myydä

2. Tuottaa

3. Laskuttaa

Ja tässä järjestyksessä. Mikäli myyntiä ei ole, ei jälkimmäisiä tarvita. Mikäli yrityksen myynti sakkaa, tulisi hälyytysvalojen soida, vilkkua ja pyöriä, vaikka työttömänä olisikin aikaa henkistymiselle ja urheilulle.

Akuutiksi kärjistyneessä tilanteessa suosittelen kaikki myy -päivän järjestämistä. Tällaisella päivällä on monta erinomaista puolta. Se nostattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, herättää taisteluhalukkuutta, erottaa tiimipelaajat yksinäisistä lehmipojista, lietsoo kapinahenkeä, muistuttaa mistä voittavassa liiketoiminnassa on kyse ja synkronoi myynnin suuntaa.

Homma toimii kutakuinkin näin:

A) Määritä mittari ja tavoite

Täytyy ymmärtää, että jokaisella alalla ei ole realistista odottaa varsinaisia euromääräisiä tuloksia saman päivän aikana. Tässä tapauksessa projektia vetävän henkilön on määritettävä realistinen ja maksimaalisen hyödyn synnyttävä mittari ja sille tavoite.

Mittarilla tarkoitan asioita mitä halutaan saada aikaan, kuten:

- Sähköpostiviestejä

- Tapaamisia

- Tarjouksia

- Etäpalavereja

- Alennuskoodeja

Ja tavoitteella tarkoitan numeerista arvoa, joka on saavutettavissa. Tavoite voi olla esimerkiksi mallia "15 tapaamista". Luokaton tavoite sen sijaan on sisällöltään ”mahdollisimman monta tapaamista”.

B) Mahdollista onnistuminen

Varmista, että organisaatiosi jokaisella henkilöllä on tarvittavat tiedot oman ruutunsa hoitamiseksi. Ja varmista, että kaikki mahdolliset esteet on poistettu tekemisen tieltä.

Pidä huolta seuraavista asioista:

- työpöydät ovat tyhjiä

- soittolistat valmiina

- pohjustusviestit asiakkaalla perillä

- kontaktin sisältö kirkas

- aamukahvit keitettynä.

Käytännön tasolla ei saa syntyä tilannetta, jossa joku luistaa tilanteesta sillä verukkeella, että ”tuli vähän juttuja”, tai ”en mä tiennyt mitä pitää tehdä".

C) Aikatauluta blokkeihin

Aikatauluta kaikki myy -päivä lyhyisiin blokkeihin. Ajatuksena on, että tehdään esimerkiksi tunti yhteen soittoon, sitten pidetään paussi ja kerätään tulokset. Toistetaan tätä vaikkapa viisi kertaa. Lyhyitä intervalleja halutaan suosia, jotta toiminnassa pysyy tiukka intensiteetti, eikä porukka pääse karkuun tilannetta.

D) Järjestä jatkuva ja näkyvä seuranta

Jatkuvalla seurannalla tarkoitan esimerkiksi fläppitaulua, joka sijoitetaan erittäin näkyvälle paikalle ja johon jokainen käy muiden edessä merkkaamassa saavutuksensa taulukkoon jossa x-akselilla on henkilön nimi ja y-akselilta löytyy lähteneet puhelut, käydyt keskustelut ja sovitut tapaamiset (mikäli tapaamisia haetaan). Ajatuksena on, että ryhmäpaine luo tilanteen, jossa jokainen saa ainakin yrittää tosissaan. Projektin vetäjän tehtävänä on katsoa, että negatiivista kilpailua ei pääse syntymään, vaan kaikkia kannustetaan ja onnistujilta otetaan mallia.

Testatkaa ihmeessä ja raportoikaa tulokset. Jään odottelemaan!

Rakkaudella,

Akisi

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.