Myyntipromootio – muistitko nämä viisi kohtaa?

Markkinointi­blogi

Myyntipromootio on hauska keino vauhdittaa yrityksesi myyntiä ja herättää huomiota asiakkaidesi keskuudessa. Perusmarkkinoinnista poikkeava irtiotto tarjoaa antoisan koelaboratorion uusien markkinoinnin työkalujen ja –viestien testaamiseen. Toteutuksesta vastaava henkilöstö saa promootiosta tiimihenkeä kohottavan yhteisen tavoitteen. Onnistunut promootiotempaus myös parantaa työmotivaatiota.

Tämä hattaroita ja yksisarvisia pursuava näkymä tosin ei toteudu ilman viittä T:tä.

1. Terävä tavoite

Kiteytä tavoite yhteen lukuun.

Mitä yksiselitteisempi tavoite, sitä helpompaa myyntipromootion toteuttaminen on. Jos tavoitteena on myydä niin maan helkutisti ruuveja omakotitalorakentajille, niin miksi kummassa yrität seurata myös synteettisten laiturinsuoja-aineiden myyntiä?

2. Testinä viiden sekunnin sääntö

Hyvän tarjouksen merkki on se, että pystyt esittämään sen viidessä sekunnissa sotkeentumatta sanoihin. Tämä viiden sekunnin sääntö on hyvä happotesti, jolla testaat onko tarjouksesi tarpeeksi simppeli ja iskevä.

3. Tuhti tarjous

Hinnan alentamista ei voi suositella ensisijaisena markkinoinnin keinona kuin harvoille yrityksille. Myyntipromootiossa väliaikaisen alennuksen antaminen asiakkaille on sen sijaan sallittua – jopa odotettua. Ohjevähittäishinnoissa kiinni oleville toinen alennuksen muoto on tarjota ostettavan tuotteen mukana tuhtia kylkiäistä. Usein nokkela myyntimies saa neuvoteltua kylkiäiset huomattavan edulliseen hintaan (jopa ilmaiseksi) vastineeksi näkyvyydestä mainosmateriaaleissa.

4. Täräyttävät tarjousmateriaalit

Hyvät tarjousmateriaalit kertovat yhdellä silmäyksellä, minkä edun asiakas saa. Siksi ei kannata yrittää kertoa kaikkea mahdollista tarjousflyerissa vaan valita yksi kärkiviesti.

Etkö meinaa keksiä mitä voisit käyttää tekosyynä kampanjaan? Aina toimiva on yrityksen syntymäpäivät: “30-vuotissynttäreidemme kunniaksi kaikki tuotteet -30 %!”. Myös sesonkeja kannattaa hyödyntää: “Kaikki grillaustuotteet kärähtänein hinnoin -25 %!”.

5. Tehokkaat tykit

Yrityksen henkilöstön saaminen myyntipromootion taakse on kohta, johon koko vaivalla valmisteltu promootio todennäköisimmin kompastuu. Siksikin neljän edellisen T:n toteuttaminen henkilöstön kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Samalla hoidat sisäisen tiedottamisen ja varmistat, että kaikki osaavat kertoa kampanjatuotteesta juuri oikeat asiat.

Jos näet henkilöstösi enemmän asiakaspalvelun osaajina kuin kadulla jakamassa flyereitä, kannattaa harkita tämän osan ulkoistamista. Ja kun puhun ulkoistamisesta, en tarkoita kesätöitä vailla olevaa, purkkaa jauhavaa veljenpoikaa. Ammattimaisesti toteutettu sisäänheittokampanja varmistaa, että liikkeesi ovi käy tiuhaan ja hyllyt tyhjenevät tavaroista.

Myyntipromootio pystyyn!

Myyntipromootio nähdään useimmin kuluttajapuolen yritysten markkinoinnin työkaluna, mutta samoja viiden T:n tarkistuslistaa voidaan hyödyntää b-to-b –yrityksen messuosallistumisessa. Erilaisia ideoita myyntipromootioon löytyy joka yritykselle – kunhan pidät mielessä yllä olevat viisi T:tä!

Jos olet suunnittelemassa myyntipromootiota, ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä tuloksekas viiden T:n paketti! Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.