Mainostoimiston koe-eläintarhasta: Markkinointia oman työn ohessa

Markkinointi­blogi

Tämä on varoittava kertomus siitä, mitä joukolle nuoria mainostoimistoammattilaisia kävi, kun he yrittivät tehdä markkinointia oman työnsä ohessa. Kokeeseen osallistunut joukko koostuu alan osaajia, jotka ovat fyysisesti hyvässä kunnossa ja henkisesti vakaita. Emme suosittele kokeen toistamista missään.

Tausta ja tutkimusongelman esittely

Eräänä kesäkuisena aamupäivänä SPYMin omassa markkinointipalaverissa todettiin, että olisi aika uudistaa verkkosivut. En mene sen tarkemmin taustoihin, sillä ne eivät ole kokeemme kannalta tärkeitä. Homma alkoi, kuten muutkin www-projektit: tavoitteet määritettiin, nopeat rautalankamallit piirrettiin ja päätettiin deadlineksi elokuun loppu 2012 – siihenhän on tätä tekstiä kirjoittaessa vielä kaksi armeliasta vuorokautta ja risat.

Koska kokeeseen osallistuvat markkinoinnin ammattilaiset tekevät päivätyötä mainostoimistossa, he päättivät, että kyllähän me tästä itse selviydytään. Ei tähän tarvitse ulkopuolisia osaajia. Ja jotta kokeilumme olisi mahdollisimman autenttinen, projektin ei annettu häiritä asiakkaille tehtäviä töitä. Näin pystyimme varmistamaan mahdollisimman autenttisen simulaation pienyrittäjän hektisestä arjesta.

Kokeen toteuttaminen

Kokeen toteutusvaihe on jätetty pois tästä dokumentista. Tarkempia tietoja projektin etenemisestä annetaan kysymyksiä vastaan.

Kokeen lopputulos ja päätelmät:

1. Jotain yllättävää tapahtuu aina

Vaikka projektia johtamassa oli tuotannon johtamisen erikoislahjakkuus, toteuttamassa aikataulupaineisiin ja repaleisiin työpäiviin tottuneet kokeneet ammattilaiset ympärillään avustava työyhteisö, jotain tapahtui. Tänään yksi meistä on sairaana ja toisella on ollut tulehtunut rannekanava jo pari päivää. Aina siis tapahtuu jotakin odottamatonta.

2. Aina on kiireempi kuin luulet

Viimeiset pari viikkoa, joiden aikana projekti oli pääosin tarkoitus toteuttaa, ovat olleet SPYMillä varsin hektisiä. Tämä on tietysti tarkoittanut, että työpäiviä on venytetty, kahvia on juotu ja stressitasoja ylitetty. Aina on kiireempi kuin etukäteen osaa kuvitellakaan.

3. Markkinointi vaatii olennaiseen keskittymistä

Toimistomme vihkojen ja fläppitaulujen nurkkiin, sähköpostin uumeniin ja eri henkilöiden päihin kasatut ideat halusivat luonnollisesti päivän valoon juuri sillä hetkellä, kun ilmoitimme verkkosivujen uudistamisesta. Projektiryhmämme on onnistunut yllättävän hyvin keskittymään olennaiseen, joskin seuraavan kehitysversion työlista kolisi sähköpostiin jo eilen. Väsyneenä työpäivän jälkeen tämä on ollut poikkeuksetta hankalampaa kuin aamupäivästä.

4. Markkinointi vaatii osaamista

Kaikkien ideoiden toteuttaminen ei onnistu ilman erityisosaamista. Edellisessä kohdassa mainituista ideoista ne, jotka vaativat erityisosaamista, on jätetty seuraavaan kehitysversioon. Jouduimme myöntämään, että edes me emme pysty kaikkeen.

Älkää yrittäkö tätä kotona

Markkinoinnin tekeminen vapaa-ajalla on vaarallista ja voi johtaa ylirasitukseen, joka puolestaan voi aiheuttaa henkistä ja fyysistä pahoinvointia. Markkinoinnin tekeminen vapaa-ajalla voi vahingoittaa vakavasti sinua ja läheisiäsi. Älkää hyvät ihmiset kokeilko tätä kotona tai yrityksessänne! Kehotamme teitä kääntymään osaavan mainostoimiston puoleen.

Markkinoinnin ammattilaisia ei vahingoitettu (tarkoituksella tai kovin vakavasti) kokeen aikana.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.