Mutta mitä jos joku suuttuu?

Markkinointi­blogi

Haluan jakaa kanssanne jotakin. Haluan syyllistää. Haluan sanoa ääneen sen, mitä harvoin uskallan.

Mainokset jäävät päähäni, koska:

1. Idea, tai toteutus on mielestäni mahtava.

Muistatko verkkokauppa.comin mainontaa viime joululta? Kampanjassa kilpailijan työasuihin puetut myyjät ravistelivat asiakasta jaloista, jotta viimeisetkin pennoset tippuisivat taskuista. Kilpailija siis positioitiin roistoksi. TÖRKEÄÄ?

2. Mainos taotaan päähäni.

Kyseistä spottia, lehtimainosta, Facebook-sivua, jne. työnnetään silmilleni niin hävyttömällä tahdilla, että huomioni kiinnittyy pakosti. Tempaus voi olla täysin mitäänsanomaton, tai jopa huono, mutta huomio kalastetaan toistoilla ja tunnistettavalla värimaailmalla. Esimerkin omaisesti suosittelen tutustumaan kaikkeen Elisan mainontaan.

3. Mainos on TODELLA huono.

Mainos on jopa niin huono, että se muuttuu hyväksi. Pätkä voi olla ärsyttävä, tai se näyttää simpanssin ideoimalta ja 5-vuotiaan toteuttamalta. Kysynkin, oletko koskaan törmännyt Halpa-Hallin mainontaan?

Luettelossa on vain muutama esimerkki ja nekin suurista yrityksistä, mutta väitän, että pystymme kaikki jaottelemaan näkemämme mainonnan näihin kolmeen lokeroon.

Pointtini ei kuitenkaan ole lokeroinnissa, vaan siinä, että pienellä yrityksellä ei ole varaa tehdä keskinkertaista mainontaa ja takoa sitä väkisin yleisön päähän. On siis pienten budjettien väärinkäyttöä tehdä mainontaa, joka on ”ihan jees”. Samalla tämä tarkoittaa myös sitä, että markkinointi ei voi miellyttää kaikkia ja joudumme mahdollisesti kohtaamaan ärtymystä, joku voi jopa suuttua. Ottakaa selvää, kuka tuo rahaa yritykseen ja markkinoikaa heille ja heidän kaltaisilleen. Unohtakaa markkinoinnin näkökulmasta muut, tulevat jos tulevat.

Kun pienyritys mainostaa, tavoitteena on herättää mielipiteitä jokaisessa, joka mainontaa näkee, siis minimoida ”ihan jees” -tyypit. Pilkatkaa vähemmistöjä YouTube-videolla tai naljailkaa lentolehtisissä homoille, jos se vetoaa kohdeyleisöön. Julkaiskaa blogeja, joissa poljette kilpailijoitanne, jos se edistää kohdeyleisönne suotuista toimintaa. Pyydän, tehkää jotakin, joka herättää tunteita. Suuntaan tai toiseen. Tehkää jotakin, joka aiheuttaa liikettä. Suututtakaa joku!

Haistakaa kaikki paska! Aivan, sanoin sen. Vihatkaa minua, niin todennäköisesti edes joku saa KICKSIT!

Terveisin Aki!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.