Lihaa luiden ympärille!

Markkinointi­blogi

Oletko ikinä törmännyt lehti- tai TV-mainokseen, josta puuttuu sisältö? – No en minäkään! Mutta olet varmasti törmännyt internetsivuihin, joissa ei ole sisältöä. Tässä kohtaa tuskin tarvitsee enää mainita, kuinka useilta internetsivuilta puuttuu myös kokonaan tuotteiden hyödyt. Tuotteista on ainoastaan listattu niiden ominaisuuksia.

Olet varmasti miettinyt tai jopa raapustellut markkinointisuunnitelmaasi paperille. Mahdollisesti olet käyttänyt yön pikkutunteja miettien tuotteesi hyötyjä ja myyntivaltteja, siis sitä, kuinka erotut kilpailijoistasi – hyödynnä se!

Nykypäivänä internetsivut ovat suuri, ellei suurin, osa yrityksen markkinointia. Internetsivut ovat ylivoimaisesti kustannustehokkain mainospaikka. Sinä itse päätät, mitä siellä yrityksestäsi ja tuotteistasi kerrotaan, sekä miltä yrityksesi näyttää asiakkaan silmin. Tämä ei siltikään poista sitä faktaa, että törmään usein sivuihin, joissa ei ole sisältöä tai se on ala-arvoista. Luiden ympäriltä puuttuu liha. Mainostoimistossa on tehty hienot grafiikat sekä koodi, joka toimii 100 prosenttisesti kaikilla selaimilla, mutta silti jotain olennaista puuttuu, eikö vain?

Jos asiakkaasi eivät saa tarpeeksi tietoa tuotteistasi tai niiden hyödyistä, he luultavasti karkaavat naapurifirman asiakkaaksi, jonka nettisivuilla on hienosti kerrottu tuotteen hyödyt ja mahdollisesti tuotu esille muutama referenssi toteutetuista töistä.

Tarttumapintaa asiakkaalle:

Fakta 1. Jos internetsivuillasi on mielenkiintoista sisältöä, asiakkaasi käyttävät paljon enemmän aikaa niiden selailuun.
Fakta 2. Mikäli sivujen sisältö päivittyy tasaiseen tahtiin, mitä luultavammin siellä myös vieraillaan useammin.

Sinänsä ei ole ratkaisevaa, kuinka kauan asiakkaasi pysyvät sivuillasi, vaan se, että ostavatko he tuotteitasi. Jotta internetsivusi olisivat myyvät, pitää pohjat olla tehty hyvin. Internetsivuilla navigoinnin täytyy olla helppoa, sivujen ulkoasun on miellytettävä suurinta osaa asiakkaitasi ja sivujen pitää latautua nopeasti. Kun pohjatyö on kunnossa, voimme keskittyä "lihaan" eli elintärkeään sisältöön.

Hyvän sisällön määrittävät asiakkaasi. Kun asiakkaasi tajuavat jokaisen sanan, mitä markkinointiviestissäsi sanot, he luultavasti myös tajuavat, mitkä ovat tuotteesi hyödyt ja päätyvät tekemään ostoksen. Tällöin heidän ei välttämättä tarvitse ruveta vertailemaan tuotettasi kilpailijoidesi tuotteisiin.

Uusien asiakkaiden hankinnassa hyvän sisällön merkitys korostuu entisestään. Hetken mietittyäsi onnistut kyllä kirjoittamaan internetsivuillesi tuotteen kannalta kriittiset avainsanat perusmuotoon. Tämä takaa, että myös hakukoneet "ostavat" tuotteesi. Tällöin ilmaisesta mainostilastasi tulee entistäkin arvokkaampi myyntikanava. Enää ei tarvitse käyttää kaikkea ostettua mainospinta-alaa www-osoitteesi kertomiseen – Google tekee sen ilmaiseksi. Kuluttajat hakevat tuotteita internetistä syöttämällä hakukoneelle avainsanoja, joten olisi hyvä, että nämä avainsanat löytyvät myös internetsivujen sisällöstä. Jotta näyt hakukoneissa paremmin ja korkeammalla, sivuillasi täytyy olla avainsanojen lisäksi kävijöitä. Kävijöitä saat sivuille selkeän, mielenkiintoisen ja ajankohtaisen sisällön avulla. Hurjimmat yrittäjät ovat jopa laittaneet sivuillensa YouTube -videon tuotteestaan ja ohjaavat näin potentiaalisia asiakkaita sivuilleen myös YouTuben kautta.

Lopuksia otetaan suurennuslasin alle yrityksemme internetsivut (www.spym.fi), joilla muuten mitä luultavimmin tulet viettämään aikaa n. 2 min 30 s. Tässä ajassa selaat yhteystieto- ja referenssisivun läpi. Jos taas pysähdyt lukemaan kirjoitustani, tulet luultavimmin viipymään sivuillamme vähintään 4 min 23 s. Olet siis viettänyt lähes viisi minuuttia brändimme parissa, mikä tarkoittaa että olet yhden askeleen lähempänä toimistomme ovenkahvaa ja matkalla potentiaaliseksi asiakkaaksemme.

Jos haluat kuulla lisää, mistä on hyvät internetsivut tehty, niin ota puhelin käteen ja soita meille. Täältä löydät yhteystietomme.