Kamppanjasuunnittelun lyhyt oppimäärä

Markkinointi­blogi

Yrittäjä! Pamahtiko perjantaina huonon viikon jälkeen päähäsi ajatus siitä, että pitäisi markkinoida? Teitkö depressioissasi nopean ratkaisun? Oliko ratkaisusi soittaa paikallislehteen tai vastata myöntävästi paikallisen urheiluseuran mainosmyyjälle? Jäitkö peukut pystyssä odottamaan asiakasryntäystä? Jättivätkö potentiaaliset kanta-asiakkaasi tulematta?

Joudun nyt satuttamaan sinua, sillä taisit tehdä hölmösti. Mitäpä jos olisit huokaissut syvään ja lähtenyt kotiin, juonut kaljan tai kaksi (tutkimusten mukaan ihminen on luovimmillaan 2 alkoholiannoksen jälkeen) ja ottanut lyijykynän nokkasi eteen? Kauanko sinulta olisi mennyt aikaa, kun olisit miettinyt seuraavat asiat?

1 Mittari

Mitä haluat saavuttaa? Onko markkinointikampanjasi tarkoituksena saada lisää kävijöitä liikkeeseesi, katteellisempia projekteja, vai enemmän yhteydenottopyyntöjä internetsivujesi kautta? Sitä saat, mitä mittaat.

2 Tavoite / budjetti

Montako mitattavaa yksikköä haluat saavuttaa? Kuinka moneen yhteydenottopyyntöön sinun on vastattava, jotta kauppamäärä olisi tyydyttävä? Montako mitattavaa yksikköä on realistista saada käytössä olevalla budjetilla, joka on…?

3 Kohderyhmä

Sinulla on varmasti melko tarkka käsitys hyvästä asiakkaasta, mutta miltä hän (ostaja) näyttää, mikä on hänen sosiaalinen statuksensa, kumpaa sukupuolta hän edustaa, onko hänellä asuntolaina, pelaako hän golffia vai lätkää? Mitä pienempi kohderyhmä on kyseessä, sitä tehokkaammin mainonta tulee onnistumaan. Vaikkakin tiukkaan rajatulle ryhmälle markkinoidaan, se ei tarkoita, ettäkö muille ei myytäisi, joten rajaa rohkeasti.

4 Viesti

Mitä haluat viestiä, jotta saisit mahdolisimman paljon mitattavaa? Mieti kohderyhmääsi, miltä viestisi pitää näyttää ja mitä sanavalintoja on käytettävä, jotta se osuisi? Asiakasta on käskettävä toimimaan, joten mikä on kehotuksesi?

5 Väylä(t)

Missä on paras paikka laittaa viesti esille? Kun asiakas tarvitsee palveluasi, mistä hän etsii? Missä mediassa asiakas sinuun haluaa törmätä? Mieti kohderyhmääsi, tavoitteitasi ja viestiäsi. Onko paikallislehti oikea paikka, kannattaako yhteys ottaa sähköpostilla, vai olisiko fiksua satsata vaikka Google-mainontaan?

6 Aikataulu

Laita aikataulu kalenteriisi ja pysy siinä!

Pysy suunnitelmassasi, pidä kohderyhmä pienenä, viesti ytimekkäästi ja muista, että jokainen markkinointitoimenpide, jota ei voi mitata, on rahojen tuhlausta.

Tässä lyhyttäkin lyhyempi kaava kampanjasuunnitteluun. Kaikkea tätä ei tokikaan tarvitse osata, tai jaksaa tehdä itse. Ratsuväki laukkaa paikalle, kun vain uskallat pyytää.

Pohjola Out!

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.