Blogisarjan ensimmäisessä osassa puhuttiin siitä, kuinka tärkeää on määritellä yrityksen internetsivuille niiden ensisijainen tavoite ja suunnitella koko sivusto sen mukaisesti. Jos sivuston ensisijainen tavoite on edistää uusasiakashankintaa, niin on sanomatakin selvää, että niiden on löydyttävä mahdollisimman hyvin Googlesta ja muista hakukoneista. Maksetulla mainoskampanjalla (esim. Google Ads) saadaan oma ilmoitus ja sivuston linkki näkyviin suhteellisen helposti, mutta ainoana optimointikeinona tällainen kampanjointi voi tulla pidemmän päälle hintavaksi. Tästä syystä onkin parempi rakentaa sivut jo alusta lähtien niin, että ne näkyvät jo valmiiksi mahdollisimman korkealla niin sanottujen orgaanisten hakutulosten joukossa.
Alunperin sanalla 'hakukonemarkkinointi' on viitattu sekä hakukoneoptimointiin että hakusanamainontaan. Nykyisin hakukonemarkkinoinnilla tarkoitetaan yleisesti ottaen hakutulosten seassa näytettäviä maksettuja mainoksia, mutta sanan aiempi käyttö osoittaa sen, kuinka tiiviisti nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa. Tästä syystä molempia tulisi myös tehdä käsi kädessä.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston sijoitusta hakutulosten listassa tietyillä hakusanoilla haettaessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sivusto suunnitellaan mahdollisimman hakukoneystävälliseksi ja sisältö laaditaan tarkkojen suuntaviivojen mukaisesti siihen muotoon, kuinka hakukoneiden algoritmit sitä käsittelevät. Mitä enemmän hakualgoritmit antavat sivustolle pisteitä, sitä korkeammalla hakutuloksissa ne näkyvät. Tämä luonnollisesti vaatii hakukoneiden toiminnan tarkkaa tuntemista.
Seuraavat kohdat vaikuttavat sivuston optimoinnin onnistumiseen:
Kun sivuston hakukoneoptimointi on tehty ja ne sijoittuvat hyvin hakutuloksissa jo omin avuin, on myös hakusanamainonta helpompaa ja edullisempaa.
Jo optimointivaiheessa tehdyn analysointityön aikana on saatu käsitys siitä, millaista asiakaskuntaa on sivustolle päätynyt ja millaisilla hakulausekkeilla he ovat palveluita hakeneet.
Tietoja voidaan hyödyntää hakusanamainontakampanjoita laadittaessa, jolloin niistä saadaan tehtyä paremmin kohdennettuja. Kampanjoiden avulla sivusto saadaan nostettua sinne kaikkein arvokkaimmille ja näkyvimmille paikoille hakutuloksien listassa.
Onnistuneeseen hakukonemarkkinointiin ei kuitenkaan ole olemassa oikopolkua, vaan optimointi ja analysointityö ovat prosesseja, joiden tulee jatkua niin kauan kuin sivujen halutaan hakukoneista löytyvän.
Siis soita tai laita sähköpostia, niin kerromme kuinka me voimme auttaa Sinua tässä tehtävässä!
asiakaspalvelu(a)fulmore.fi
puh. 045 341 6500
Osa 1: Sivuston tavoite ja laajuus
Osa 2: Ulkoasu ja käyttöliittymä
Osa 3: Kohderyhmä ja sisältö
- Erkka
Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.