Mistä myyvät internetsivut on tehty – Osa 4: Hakukoneoptimoinnilla kärkeen

Markkinointi­blogi

Blogisarjan ensimmäisessä osassa puhuttiin siitä, kuinka tärkeää on määritellä yrityksen internetsivuille niiden ensisijainen tavoite ja suunnitella koko sivusto sen mukaisesti. Jos sivuston ensisijainen tavoite on edistää uusasiakashankintaa, niin on sanomatakin selvää, että niiden on löydyttävä mahdollisimman hyvin Googlesta ja muista hakukoneista. Maksetulla mainoskampanjalla (esim. Google Ads) saadaan oma ilmoitus ja sivuston linkki näkyviin suhteellisen helposti, mutta ainoana optimointikeinona tällainen kampanjointi voi tulla pidemmän päälle hintavaksi. Tästä syystä onkin parempi rakentaa sivut jo alusta lähtien niin, että ne näkyvät jo valmiiksi mahdollisimman korkealla niin sanottujen orgaanisten hakutulosten joukossa.

Alunperin sanalla 'hakukonemarkkinointi' on viitattu sekä hakukoneoptimointiin että hakusanamainontaan. Nykyisin hakukonemarkkinoinnilla tarkoitetaan yleisesti ottaen hakutulosten seassa näytettäviä maksettuja mainoksia, mutta sanan aiempi käyttö osoittaa sen, kuinka tiiviisti nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa. Tästä syystä molempia tulisi myös tehdä käsi kädessä.

Hakukoneoptimointi käytännössä

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston sijoitusta hakutulosten listassa tietyillä hakusanoilla haettaessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sivusto suunnitellaan mahdollisimman hakukoneystävälliseksi ja sisältö laaditaan tarkkojen suuntaviivojen mukaisesti siihen muotoon, kuinka hakukoneiden algoritmit sitä käsittelevät. Mitä enemmän hakualgoritmit antavat sivustolle pisteitä, sitä korkeammalla hakutuloksissa ne näkyvät. Tämä luonnollisesti vaatii hakukoneiden toiminnan tarkkaa tuntemista.

Seuraavat kohdat vaikuttavat sivuston optimoinnin onnistumiseen:

  1. Käytettävän julkaisujärjestelmän ja palvelinalustan tulee olla ”hakukoneystävällinen”. Yksittäisten sivujen osoitteiden on oltava selkokielisessä muodossa (sellaisessa, että myös ihminen voi päätellä sivujen sisällön jo www-osoitteesta) ja kullekin artikkelille täytyy voida antaa erilliset avainsanat.
  2. Sivuston avainsanojen täytyy olla niitä, joilla potentiaaliset asiakkaat oletettavasti hakevat tarjottavia tuotteita tai palveluita. Alussa ”oikeita” avainsanoja ei vielä voida tietää, vaan vierailijoiden käyttäytymistä sivustolla on analysoitava jatkuvasti. Myöhemmin sivuston avainsanoja voidaan tarkentaa sen perusteella, millaisilla hakulausekkeilla kävijät ovat sivuille päätyneet. Kaikkien käytettyjen avainsanojen täytyy myös esiintyä sivuston varsinaisessa tekstisisällössä.
  3. Sisällön merkitys on ehkä suurin yksittäinen elementti Googlen pisteytyksissä. Sisällön täytyy olla loogista ja sen tulee sisältää sopivia määriä oikeita avainsanoja oikeissa paikoissa. Tärkeintä olisi sisällyttää avainsanoja sivujen otsikoihin ja kuvateksteihin ynnä muihin korostettuihin tekstielementteihin, jotka saavat paljon huomiota. Pelkkä hakusanojen listaaminen sivustolle ei kuitenkaan auta, vaan sivuston tekstisisällön on oltava selkeästi jäsenneltyä ja sitä täytyy olla riittävän paljon. Oikeastaan voidaan sanoa, että hakukoneystävälliset sivut ovat myös käyttäjäystävälliset sivut!
  4. Yksi paljon käytetty keino nostaa hakukoneiden antamia pisteitä on linkkisuosion lisääminen. Mitä enemmän sivustolle johtaa linkkejä ja mitä ”laadukkaampia” ne ovat (linkkaukset ovat tehty joltakin yleisesti arvostetulta sivustolta monenlaisten joskus maksullistenkin linkkiportaalien sijaan), niin sitä enemmän sivuston arvo hakukoneen silmissä nousee.

Kun sivuston hakukoneoptimointi on tehty ja ne sijoittuvat hyvin hakutuloksissa jo omin avuin, on myös hakusanamainonta helpompaa ja edullisempaa.
Jo optimointivaiheessa tehdyn analysointityön aikana on saatu käsitys siitä, millaista asiakaskuntaa on sivustolle päätynyt ja millaisilla hakulausekkeilla he ovat palveluita hakeneet.

Tietoja voidaan hyödyntää hakusanamainontakampanjoita laadittaessa, jolloin niistä saadaan tehtyä paremmin kohdennettuja. Kampanjoiden avulla sivusto saadaan nostettua sinne kaikkein arvokkaimmille ja näkyvimmille paikoille hakutuloksien listassa.

Onnistuneeseen hakukonemarkkinointiin ei kuitenkaan ole olemassa oikopolkua, vaan optimointi ja analysointityö ovat prosesseja, joiden tulee jatkua niin kauan kuin sivujen halutaan hakukoneista löytyvän.

Siis soita tai laita sähköpostia, niin kerromme kuinka me voimme auttaa Sinua tässä tehtävässä!

asiakaspalvelu(a)fulmore.fi
puh. 045 341 6500

Lue myös vanhemmat osat:


Osa 1: Sivuston tavoite ja laajuus

Osa 2: Ulkoasu ja käyttöliittymä

Osa 3: Kohderyhmä ja sisältö

- Erkka

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.