The more the merrier

Markkinointi­blogi

Jos seuraat markkinointia, mutta et ole vielä huomannut ilmiötä nimeltä ryhmäostaminen, tervetuloa pois Siperiasta. Ryhmäostaminen tarkoittaa tietyn tuotteen tai palvelun tarjoamista kuluttajille "diilinä" kovalla alennuksella. Alkuun muutamia faktoja Yhdysvalloista:

  • Ryhmäostaminen (Daily Deals) on yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa vaihdolla mitattuna suosituin markkinoinnin muoto 2011. (23,5 % markkinointibudjetista)
  • Kysyttäessä markkinointitapaa kokeilleilta yrittäjiltä aikovatko he jatkossa tinkiä muusta markkinoinnista, 88 % sanoi kyllä.
  • Diilin käyttäneistä asiakkaista 68 % palasi liikkeeseen tehden täysihintaisen ostoksen.

Ryhmäostamisen suosio perustuu pitkälti kaavaan, minkä se onnistui rikkomaan, eli asiakkaiden tuomiseen netistä (online), fyysiseen tilaan( offline). Aiemmin vastaavaa markkinointia oli pystynyt tekemään tehokkaasti vain lähinnä Googlen kautta. Idea ei sinänsä ole uusi, mutta alan massiivisen kasvun käytännössä tyhjästä, mahdollisti sosiaalisen median olemassaolo. Suomessa alan edelläkävijä on Citydeal, jonka alan suurin toimija Groupon osti vuonna 2010. Kevään ja kesään aikana ala otti sitten oikein kunnolla tulta alleen myös kotimaassa, ja syksyllä diilejä myy jo yli 20 yritystä. Pienyrittäjälle tämä tarkoittaa, että puhelinsoitto diilifirmasta tulee taatusti piakkoin.

Markkinointipanostuksen tehon mittaaminen on kiteytetty yrittäjien toimesta normaalisti sanontaan "tiedän, että puolet markkinoinnistani toimii, mutta en tiedä, kumpi puoli". Ryhmäostamisen tehon näkee heti. Asiakkaita tulee sisään kupongin kanssa tai ei tule - jahkailulle ei ole tarvetta. Diilillä yritys voi tehdä kolmea asiaa: 1) Hankkia uusia asiakkaita, 2) Promota tiettyä tuotetta tai palvelua, 3) Lisätä tunnettuutta tietyllä alueella. Julkaisemme alasta tarkempaa dataa syksyllä, mutta ensimmäisten kokemusten perusteella malli näyttää toimivan hyvin myös suomessa. Samaa mieltä ovat myös Kauppalehteen haastatellut yrittäjät.

Kuluja yritykselle tulee siis vain niistä asiakkaista, jotka tulevat sisään liikkeeseen diilikuponki taskussa ja ostohousut jalassa. Katetta yrittäjä tekee lisämyynnillä ja huomion myötä lisääntyneillä kävijämäärillä. Diilipalveluilla on isot asiakasrekisterit ja paljon päivittäisiä käyttäjiä joiden kiistaton huomio suuntautuu yritykseen päivän ajaksi.

Diileissä on myös riskinsä. Ryhmäostaminen on ilmiönä uusi, joten sitä vaivaa sama ongelma kuin esim. pikavippejä; alalla ei ole vielä vakiintuneita sääntöjä ja ajoittain meno on villiä. Surkeimmat tarinat rapakon takaa kertovat yrityksistä jotka eivät ole laittaneet diililleen limittiä. Kun kylpylään myydään 3000 lahjakorttia 90 % alennuksella, tarkoittaa se yrittäjälle katteetonta työtä seuraavan vuoden ajan. Suomessa vastaavaa ei onneksi ole päässyt tapahtumaan ja riskit voidaan nollata hyvällä suunnittelulla ja sopivalla määrällä lahjakorttteja. Toinen riski mihin yrityksen on varauduttava, on isosti kasvanut asiakasmäärä. Ei-oon myyminen asiakkaille kampaamossa, tai kaupassa ei taatusti anna asiakkaalle hyvää ensivaikutelmaa.

Sopiiko diili sitten juuri minun yritykselleni? Samaa pohtii suomessa varmasti useampi tuhat yrittäjää. Suosittelen ottamaan asian puheeksi työntekijöiden parissa ja kokeilemaan rohkeasti.

Markus Kauppinen

Kirjoittaja on ryhmäostamisen asiantuntija ja Dealfins.comin perustaja. Dealfins ei itse myy diilejä, vaan kerää kaikkien suomalaisten diilipalveluiden diilit yhteen paikkaan.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.