Miltä yrityksesi näyttää verkossa?

Markkinointi­blogi

Lueskelin Tilastokeskuksen tekemää tutkimusta suomalaisten internetin käytöstä. Masennuin, syvästi. En heittänyt toivoani suomalaisen kuluttajan käyttäytymisen takia, vaan niiden yritysten, jotka elävät vielä siinä 80-luvun pomppulinnassa, jossa tuotteet käytiin hakemassa paikallisesta myymälästä, koska muita mahdollisuuksia ei ollut. Ei tarvinut markkinoida, ei ainakaan omaa kylää edemmäksi. Maailma on auennut, palveluita ja tuotteita ostetaan ympäri Suomea, ympäri maailmaa. Verkossa. Tässä maailmassa myös pienellä yrittäjällä on mahdollisuudet.

Laitetaan suomen kansa viivalle ja katsotaan, kuinka moni on etsinyt tietoa tavaroista tai palveluista internetistä viimeisen 3 kk aikana? Vastaus: 16 - 55 vuotiaista lähes kaikki, eli 88,7 %. Luku kasvaa sitä mukaa, kun vuosia yläpäästä karsitaan. Kun taas katsotaan samaa ihmisjoukkiota ja kysytään, kuinka moni on ostanut verkon kautta viimeisen 3 kk aikana? Vastaus: 16 – 55 vuotiaista suomalaisista noin puolet, eli 52,5 %. Ei tarvitse olla matemaattinen nero ymmärtääkseen, että jos palvelua haetaan, sitä haetaan pääosin internetistä ja jos yritystä ei löydy, tai se antaa vammaisen kuvan itsestään kyseisessä mediassa, on kyyti melko kylmää. Ainakin tulevaisuudessa!

Väitän, että suomalaisista yrityksistä valtaosalla on edelleen täysin ala-arvoinen yrityskuva verkossa. Miltä sinun yrityksesi näyttää, kun lyöt nimen Googleen? Löytyykö yrityksesi nimi muutamasta yritysrekisteristä kahden markan palvelukuvauksineen, mutta numeroa, muita yhteystietoja tai palveluita ei? Jos olet toimintasi kanssa tosissasi, niin lyö itseäsi, tai tule tänne, niin minä lyön! Kärsitkö harhakuvasta, luuletko, että suomalainen laiskaksi opetettu ihminen on valmis näkemään vaivaa etsiäkseen sen, mitä olet tarjoamassa? Onko tuotteesi ”niin hyvä, että se myy itse itsensä”? Luuletko, että potentiaalinen asiakkaasi osaa edes harkita yritystäsi, kun selkeä ja mukavan näköinen kilpailija löytyy yhden napsautuksen päässä?

Mitä asiakkaasi tarvitsee tietää voidakseen tehdä ostopäätöksen? Tarvitseeko asiakkaasi edes pienen mahdollisuuden löytää sinut haluamanaan aikana, haluamastaan paikasta? Olisiko hyvä kertoa mitä myyt? Olisiko hyvä tehdä yhteydenotto mahdollisimman helpoksi? Olemme luurikammoista kansaa, joten pelkkä puhelinnumero ei riitä.

Herättelikö yhtään?... Ai ei. Okei, jatketaan samaan malliin.

Kivaa viikonjatkoa toivottelee,

Aki

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.