Mikseivät internetsivuni näy ensimmäisenä hakutuloksissa?!

Markkinointi­blogi

Meiltäkin kysellään usein sitä, mikseivät yrityksen uudet internetsivut näy heti hakutulosten kärkipäässä, vaikka nythän kaiken pitäisi olla uusilla sivuilla viimeisen päälle kunnossa. Kysymys on aiheellinen, sillä noin 80 % internetin käyttäjistä selaa hakutuloksista läpi vain ensimmäisen sivun ja moni löytää etsimänsä jo muutaman ensimmäisen linkin joukosta. Sinne jokaisen aktiivisesti sivua kehittävän yrittäjän tulisikin pyrkiä!

Parasta mahdollista hakukonenäkyvyyttä havittelevien on syytä muistuttaa, että internetsivujen hakukoneoptimointi on enemmän taidetta kuin tiedettä ja optimointityössä ei ole oikotietä onneen. Ei ole olemassa yksittäistä keinoa tai taikasanaa, minkä sanomalla sivuston saisi nostettua heti Googlen, Bingin saati venäläisen Yandexin tuottamien osumien kärkeen. Ei, vaikka potentiaalisten sivustolla kävijöiden hakukäyttäytyminen ja heidän käyttämänsä avainsanat tiedettäisiin hyvinkin tarkasti.

Toisin sanoen hakukoneoptimointi on säännöllisiä toimenpiteitä vaativa, jatkuva prosessi, jolle asetetaan selkeitä pitkän tähtäimen tavoitteita. Yksi näistä tavoitteista voi esimerkiksi olla se, millä hakusanoilla yrityksen sivut halutaan löytyvän. Viimeistään tässä vaiheessa on asetettava vaatimukset myös sille, mitkä ovat internetsivujen tavoitteet ja millaista sisältöä niiltä on löydyttävä. Sivuston tavoitteiden asettamista käsiteltiin jo blogisarjan Mistä myyvät internetsivut on tehty ensimmäisessä osassa.

Kuinka temppu tehdään?

Optimointityö voidaan jakaa karkeasti kolmeen osa-alueeseen:

  1. Tekninen hakukoneoptimointi
  2. Sisäinen hakukoneoptimointi
  3. Ulkoinen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi

Teknisesti oikein toteutettu sivusto luo perustan kaikelle muulle optimointityölle ja hyvälle hakukonenäkyvyydelle. Teknisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston suunnittelua ja rakentamista niin, että esimerkiksi sivujen URL-osoitteet ovat selkokielisiä ja hakukoneystävällisiä. Samalla varmistetaan, että käytetyt otsikkotasot etenevät hierarkkisesti aina suurimmasta pienimpään ja että jokaiselle sivuston valokuvalle voidaan laittaa myös tekstimuotoinen kuvaus.

Myös sivuston asettelu ja rakenne vaikuttavat hakukoneiden tapaan tulkita sivuston sisältöä. Etusivulla ei saa olla kymmenittäin linkkejä sivuston muihin osiin tai sieltä ulospäin, mutta selkeä päänavigaatio on kuitenkin löydyttävä. Kunkin sivun tärkein sisältö olisi sijoitettava mahdollisimman lähelle sivuston yläosaa. Myös sisällön esittämiseen käytettävä tekniikka vaikuttaa; esimerkiksi vähitellen kokonaan vanhentuvaa Flash-tekniikkaa olisi syytä välttää viimeiseen asti.

Edellä mainitut ominaisuudet ja valmiudet ovat olemassa monissa nykyaikaisissa julkaisujärjestelmissä, kuten Joomlassa ja WordPressissa. Silti järjestelmien valmistajien lupauksiin siitä, että sivustot olisivat näiden ominaisuuksien ansiosta automaattisesti hakutulosten kärkipäässä, on suhtauduttava varauksella. Ja miten se voisikaan olla totta, sillä sisältö on kaikki mikä hakukoneoptimoinnissa oikeasti merkitsee. Tärkeintä on siis se, mitä siellä osoiterivillä lukee tai kuinka otsikkotekstit muotoilee.

Sisäinen hakukoneoptimointi

Kaikkein tärkein yksittäinen asia sivustolla on tietenkin sen laadukas ja relevantti sisältö. Sisäisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan selkeän, informatiivisen ja rakenteellisesti hyvin jäsennellyn sisällön tuottamista. Sisältöä kirjoitettaessa kiinnitetään huomiota myös otsikointeihin ja avainsanojen riittävään esiintymistiheyteen. Avainsanoilla tarkoitetaan niitä sanoja, joilla haettaessa sivuston halutaan Googlesta tai muista hakukoneista pompsahtavan esiin.

Sivuston sisältöä kuvaavat, mutta mahdollisimman vähän kilpaillut hakusanat tai hakusanaparit voidaan määrittää avainsanatutkimuksen avulla. Esimerkiksi vasta perustetun, käytettyjä autoja välittävän sivuston voi olla turha lähteä kilpailemaan hakukonenäkyvyydestä suurempia toimijoita vastaan hakusanoilla ”auto” tai ”myydään”. Ensimmäiselle hakutulossivulle päästään paljon todennäköisemmin pidemmällä, mutta silti yleisesti käytetyllä hakusanarimpsulla ”myydään käytetty pakettiauto”. Sopivat hakulausekkeet ja tärkeimmät avainsanat kannattaa määrittää yhdessä hakukoneoptimoinnin ammattilaisen kanssa.

Avainsanatutkimus on yhä hyvä työkalu ja apuväline sivuston sisällön terävöittämiseen, mutta viime elokuussa Googlen myös suomenkielisille sivustoille käyttöön ottaman uudistetun hakualgoritmin myötä yksittäisenä hakukoneoptimoinnin keinona se ei enää tuota samanlaisia lopputuloksia. Korkeimpia hakutuloksia näytettäessä avainsanoilla ei ole enää niin suurta painoarvoa kuin ennen.

Nykyisin hakutuloksien kärkeen pääsevät sellaiset sivustot, joilla on tarjota pelkkien tarkkaan valittujen avainsanojen sijaan lukijoilleen laadukasta, uniikkia ja jatkuvasti päivittyvää sisältöä. Uusi hakualgoritmi arvostaa useita välilehtiä sisältäviä sivustoja ja yli tuhat sanaa pitkiä (tässä kirjoituksessa sanoja on tähän mennessä reilut 500) tekstiartikkeleita, jotka sisältävät väliotsikoita, kuvia ja erilaisia listauksia. Tekstin on tunnuttava mahdollisimman luonnolliselta, ei hakukoneita silmälläpitäen kirjoitetulta.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kun tuotat sivustolle enemmän sisältöä kuin kilpailijasi ja teet sitä säännöllisesti, niin sisäisen hakukoneoptimoinnin osalta asiasi ovat hyvin! Sisällön joukkoon on yhä hyvä ripotella jonkin verran myös näitä tärkeimpiä avainsanoja (noin joka 50. sana) ja luoda linkkejä muihin sivustoihin. Ylioptimointiin ei kannata enää sortua; sen huomatessaan Google voi jopa rangaista siitä laskemalla sivustosi sijoitusta.

Tästä onkin helppo päätellä, että hakukonejätti pyrkii uudistuksellaan siihen, että mitä paremmin sivusto palvelee siellä kävijöitä, niin sitä enemmän hakurobotitkin siitä pitävät. Jos taas sivustolla ei ole lukijalle arvokasta tai kiinnostavaa sisältöä, ei sen tule hakukoneissa näkyäkään! Uusien internetsivujen sisältöjen tuotantoon on siis EHDOTTOMASTI kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, mikäli yrityksen sivujen halutaan löytyvän hakukoneista edes välttäviltä sijoituksilta.

Ulkoinen hakukoneoptimointi ja muut keinot

Entistä runsaamman ja luonnollisen oloisesti kirjoitetun sisällön lisäksi Googlen uusi hakualgoritmi painottaa tietenkin myös sivuston kävijämääriä, yrityksen sivuille osoittavien linkkien määriä muilta sivustoilta tai sosiaalisen median palveluista sekä hakukoneen kautta tehtyjen hakujen määriä. Päivityksen myötä myös domainin eli verkkotunnuksen varausajan pituudella (1-5 vuotta) voi olla merkitystä. Vain vuodeksi kerrallaan eteenpäin varatun domainin takaa löytyvää sivua on helpompi erehtyä pitämään joutavana roskasivustona.

Yksi Googlen hakurobottien haistelema ja analysoima asia on sivuston ulkoasun päivitystiheys. Vuosikausia samalta näyttävä sivusto ilman merkittävää kehitystyötä yhdistettynä epäsäännölliseen päivitysrytmiin ei anna kuvaa kukoistavasta ja kehittyvästä liiketoiminnasta – eikä sellaisia sivuja ole mitään syytä pitää hakutuloslistauksen kärkipäässä.

 

Kysy meiltä rohkeasti lisää hakukoneoptimoinnista ja avainsanatutkimuksesta – täältä löydät yhteystietomme. Pyydä tarjous myös sivuston nykyisten sisältöjen muokkaamisesta hakukoneystävälliseen muotoon tai kokonaan uuden sisällön, esimerkiksi kuukausittaisten päivitysten, tuottamisesta. Ja muista, että sivuston koolla todellakin on väliä! ;)

- Erkka