Markkinamiehen perisynti

Markkinointi­blogi

Kuinka kuvailisit tylsää ihmistä? Onko hän iloton ja kaavamainen? Eikö hän kestä huumoria? Pahoittaako hän mielensä joka jumalan lillukanvarresta? Hän ei tietenkään ole valmis ottamaan riskejä, eikä valmis elämään. Jos kuolemansyntejä on määritetty seitsemän (7), niin markkinoinnin perisyntejä on vain ja ainoastaan yksi (1). Yksi joka pilaa kaiken, joka tekee kaikesta puuduttavaa huttua ja joka tappaa mahdollisuudet markkinoilla. Yksi joka karkottaa asiakkaasi. Yksi jonka takia jäät varmasti huomaamatta. Puhun yritysten, pienten ja suurten, markkinointia piinaavasta rutosta, joka on yleisempää maamme yrityskentässä, kuin verojen maksu. Puhun nyt paskantärkeydestä, eli tylsyydestä. Himasen Pekka viittasi mielestäni hienosti samaan asiaan *moitteettoman oleskelun kulttuurilla.

Väitän, aivan tosissani ja käsi sydämellä, että tämän kansakunnan markkinointimenestys (joka on yhtä bisnesmenestyksen kanssa) ja se paljon huhuiltu uusi Nokia on jäänyt toiveeksi pitkälti päättäjien, pomojen, työntekijöiden ja työttömien tylsyyden ja nihkeilyn vuoksi. Katsokaa nyt vaikka Roviota, juuri sitä firmaa joka on lähimpänä uutta Nokiaa, millä he ovat nousseet pinnalle? Lihavilla ja vihaisilla linnuilla. Linnuilla, jotka tappavat sikoja. Linnut on toki markkinoitu hyvin ja ammattitaidolla, mutta ei tuota huttua olisi kasvatettu miljardin euron liiketoiminnaksi toteamalla markkinointipalaverissa, että "ihmisethän pitävät pienistä porsaista, ei niitä voida tappaa. Jokuhan pian loukkaantuu" ja mököttämällä naama norsun... noh.

Aivan niin, tämä maa kaipaa yrityksiä jotka uskaltavat. Yrityksiä, joilla on itsetuntoa ja jotka voivat tästä johtuen vitsailla myös omalla kustannuksellaan. Ottakaa pieni askel ja keksikää seuraavan Google-mainoksen otsikkoon vaikkapa jokin hassun hauska kaksoismerkitys, kirjoittakaa yritysesittelynne uusiksi kotisivuillenne, tai laittakaa Powarin päätteeksi jäniskevennys. Iloitkaa ideoistanne, rikkokaa kaavaa ja kestäkää huumoria. Ottakaa riskejä ainakin niissä asioissa, mitkä eivät oikeasti tapa. Kisailkaa ja tuulettakaa. Mutta luvatkaa ainakin, että aivan välittömästi loppuu niiden väkisin rutistettujen myyntiesitteiden ja tuote-esitysten esittely, sillä masennusnappeja tässä maassa napsitaan jo muutenkin kuin karkkeja.

*...Pekka Himanen toi esitelmässään esille käsitteen moitteettoman oleskelun kulttuuri, jolla hän tarkoitti sitä, miten energia kuluu ns. kunnolliseen ja normien mukaiseen käyttäytymiseen, oman itsen jatkuvaan tarkkailuun sekä itsen tukahduttamiseen.

Haluatko tietää lisää? Soita meille – täältä löydät yhteystietomme.